Hvordan skal Vegvesenet krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39? Illustrasjon fra filmen /Headspin Communications

Fjordkryssinger på E39: Verdens lengste bruspenn? Verdens første rørbru? Eller et brufundament på over 700 meter?

Publisert:
30. mars 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Se hvordan Vegvesenet kan brøyte teknisk vei i vann når de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39

Det er teknisk krevende når Statens vegvesen skal velge hvordan de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39. Dette er dype fjorder mellom høye fjell. Dønninger fra Atlanterhavet, vind og vær, dypder, lengder og høyder setter vegingeniørene på prøve.

Se hvordan Statens vegvesen jobber for å finne ut hvor og hvordan de kan krysse fjorder langs E39:

Må tallfeste naturlaster både over og under vann

-For å vite hvor, og ikke minst hvordan man skal krysse disse fjordene må vi ha oversikt over blant annet vindforhold, strøm, bølger, saltinnhold, nedbør, luftfuktighet og lufttemperatur. Kort sagt, vi må beskrive naturlastklimaet til alle brustedene. Det sier Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen som er prosjektleder for disse fjordkryssingene.

Internasjonalt unikt

Data fra bølgemålere og vindmålermaster er helt avgjørende for å velge riktig konsept for fjordkryssingene. I tillegg vil computermodellene som lages av værfenomenene på sikt gi oss mer nøyaktige værmeldinger og forståelse av økosystemene i fjordene.

-Arbeidet er teknisk krevende og internasjonalt helt unikt. Det er utrolig spennende å få være med på dette arbeidet, og vi må hele tida være på jakt etter å finne ut mer om det vi ikke vet, sier Hasselø.

Arbeidet gjøres i samarbeid med Fugro Oceanor, Kjeller Vindteknikk og Meteorologisk Institutt.

 

Én kommentar

  1. Frode fossheim sier:

    Galskap å bruke så mye penger.bruk heller pengene på fikse e 39.la båtene heller gå oftere det er mye billigere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*