En arbeidsgruppe vurderer nå nye sikkerhetstiltak i Oslofjordtunnelen etter lastebilbrannen fredag. (Foto: Kjell Wold)

– Veier, bruer og tunneler som ikke er forsvarlig å bruke blir stengt. Det gjelder selvsagt også Oslofjordtunnelen

Publisert:
10. mai 2017
Av
Kjell Bjørn Vinje

Vegdirektøren fastslår at den undersjøiske tunnelen holder et forsvarlig sikkerhetsnivå.

 

En arbeidsgruppe vurderer nå nye sikkerhetstiltak i Oslofjordtunnelen etter lastebilbrannen fredag.

– La det være klart. Veier, bruer, tunneller og hva det måtte være på veinettet som ikke er forsvarlig å bruke blir stengt. Dette gjelder selvsagt også Oslofjordtunnelen, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Motorhavari er den sannsynlige årsaken til brannen i den tjekkiske lastebilen, ifølge en foreløpig rapport fra Statens Havarikommisjon.  (Foto: Tom Ferdinand Luther)
Motorhavari er den sannsynlige årsaken til brannen i den tjekkiske lastebilen, ifølge en foreløpig rapport fra Statens Havarikommisjon. (Foto: Tom Ferdinand Luther)
Grundig gjennomgang

Tirsdag møtte han og Region øst fylkesordførerene fra Akershus og Buskerud og en rekke ordførere til et informasjonsmøte i Oslo tirsdag. På møtet ble hendelsen og Vegvesens håndteringgjennomgått.

Etter brannen fredag har det kommet flere krav om forbedret sikkerhet for Oslofjordtunnelen.

– Vi gjør nå en grundig gjennomgang og vurderer alle tenkelige tiltak og ordninger. Vi noterer oss innspill og forslag. Når vi skal bestemme hva vi skal gjøre vil vi naturligvis rådføre oss med fylkene i denne saken, sa Gustavsen.

Vegvesenet har nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på denne brannen og vurdere mulige nye sikkerhetstiltak for tunnelen. Tunnelen kommer trolig til å bli stengt i to-tre uker – og arbeidsgruppen skal avlevere sine anbefalinger før åpningen.

Satt opp ferje

Statens Havarikommisjon undersøker hendelsen. De har lagt ut en foreløpig rapport som fastslår at motorhavari er den sannsynelige årsaken til brannen på den tjekkiske lastebilen.

Vegvesenet har satt opp en passasjerferje over Oslofjorden – mellom Drøbak og Sætre på Hurumsiden – mens tunnelen er stengt.

Før sommertenferien skal Stortinget ta stilling til regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for 2018-2029. I denne ligger kryssingen av Oslofjorden – bru eller nytt tunnelløp – inne.

Én kommentar

  1. Bjørn Fornes sier:

    Er litt usikker ang. motorhavari. Jeg vet at det er mange som ikke er vant med å gire ned i bratte og lange utforkjøringer. Da går det på høyt gir og varme bremser som til slutt ender opp med brann. Kjenner til episode hvor en utenlandsk-norsk sjåfør kjøre buss fra Spania til Norge, uten å gire ned i bakkene. Like før bestemmelsesstedet var det slutt på bremsene. Denne gangen gikk det godt. Flaks!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*