Kampanje mot uoppmerksomhet i trafikken er ett av tiltakene i planen,. (Foto: Colourbox)

Byråene som skal lage oppmerksomhets-kampanjen er valgt

Publisert:
29. juni 2017
Av
Mark Berger

Både reklamebyrå og mediebyrå er nå plukket ut for å hjelpe Vegvesenet med å lage den viktige kampanjen om oppmerksomhet i trafikken.

De siste fire årene har Statens vegvesen samarbeidet med reklamebyrået Kitchen. Etter at en ny anbudsprosess nå er avsluttet så falt valget denne gangen på LOS. Reklamebyrået fra Oslo kom best ut i konkurranse med fire andre selskaper.

- Kampanjen om oppmerksomhet i trafikken er svært viktig og det er betryggende å ha de nye byråene med på laget, sier Ingrid Heggebø Lutnæs (Foto: Privat)
– Kampanjen om oppmerksomhet i trafikken er svært viktig og det er betryggende å ha de nye byråene med på laget, sier Ingrid Heggebø Lutnæs (Foto: Privat)
Effektiv og vellykket kampanje

– Dette blir veldig spennende. LOS skal blant annet hjelpe oss med kampanjen om oppmerksomhet i trafikken. Det blir en svært viktig trafikksikkerhetskampanje. LOS har gjennom anbudsprosessen vist at det er god grunn til å forvente at de vil hjelpe til med å lage en effektiv og vellykket kampanje, sier Ingrid Heggebø Lutnæs, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.

Også nytt mediebyrå

I tillegg til nytt reklamebyrå, har Vegvesenet inngått kontrakt med mediebyrået MEC. Mediebyrået vil ha en viktig rolle i kampanjearbeidet knyttet til rådgivning og distribusjon av kampanjene. Blant annet er det mediebyrået som vet best hvilke kanaler som fungerer best og er meste effektivet for å nå frem til en aktuell målgruppe med et bestemt budskap.

– LOS og MEC skal sammen støtte oss i utvikling, gjennomføring og evaluering av den nye, nasjonale trafikksikkerhetskampanjen om oppmerksomhet i trafikken. De skal også bidra med sin fagkunnskap i den samlede kampanjeinnsatsen de neste årene, forklarer Lutnæs.

Faglig funderte kampanjer

– Vegvesenets kampanjer skal være faglig funderte, basert på teori og på innsikt. Selskapene vi nå har inngått kontrakt med har vist at de har god kjennskap til teorier knyttet til holdning, adferd og påvirkning i tillegg til målgruppeforståelse. Det er dessuten betryggende å vite at de er oppdaterte på nye, digitale markedsføringstrender og kanaler, legger Lutnæs til.

Hvert år bruker Statens vegvesen rundt 24 millioner kroner på nasjonale kampanjer. Beløpet inkluderer kjøp av plass i forskjellige medier. Avtalene som er inngått med LOS og MEC varer i to år, med mulighet for opsjon på 1 + 1 år.

Reklamebyrået LOS er ikke helt ukjent med Statens vegvesen. Mange fikk nok med seg denne animasjonsfilmen de gjorde på oppdrag fra region øst. Filmen viser og forklarer hvorfor det kan ta er god grunn til å beregne lang tid når en tunnel skal oppgraderes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*