Illustrasjon: Statens vegvesen

Mer bykjøring i Norge enn i Sverige

Publisert:
20. juli 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Bilbruken er over 20 prosent lavere i de tre største svenske byene, sammenlignet med de fire største byene i Norge.

-Dagens bilandel i Stockholm er 33 prosent, noe som er lavere enn bilandelen vi skal oppnå i Oslo i 2030 (36 prosent). Med nullvekst i biltrafikken vil det faktisk ta over 20 år å komme på Stockholmsnivå.

Det sier forsker Bård Norheim i Urbanet Analyse nylig har skrevet en fagbok om kollektivtrafikk på oppdrag for Statens vegvesen og svenske K2.

Meld deg på nyhetsbrev fra Vegnett.no

Flere årsaker

Norheim sier ulik bilandel skyldes flere ting:

-De største svenske byene har en tettere bystruktur og sterkere sentralisering rundt byene. Det er godt tilrettelagt for sykling, og de har et godt kollektivtilbud som har gitt 16 prosent flere passasjerer de siste ti årene. Trengselskatten som ble innført i Stockholm for 10 år siden har også gitt rundt 20 prosent færre bilturer. I Gøteborg har trengselsskatten gitt 12 prosent færre bilturer.

En annen faktor som virker inn, er at det for eksempel i Stockholm er mulig å kjøre utenom sentrum hvis en bare skal passere hovedstaden, mens en må kjøre gjennom Oslo sentrum hvis en skal forbi.

På god vei mot nullvekstmål

I Norge har ikke kollektivandelen økt så mye som i Sverige, men kollektivtrafikken tar stadig nye markedsandeler etter hvert som tilbudet blir bedre. Siden 2008 har det vært en årlig vekst på 2,3 prosent i kollektivtrafikken i de seks største byområdene i Norge. Det er nesten på nivå med kollektivveksten som må til for å nå nullvekstmål i biltrafikken. I de tre største byene øker kollektivtransporten langt mer enn det som må til for å nå nullvekstmålet.

–  Selv om det går rett vei, må myndighetene fortsette å jobbe målbevisst for å nå nullvekstmålet. Kollektivtrafikken må effektiviseres på flere felt, samtidig som det må bli bilrestriksjoner og bedre tilrettelagt for å gå og sykle, sier Norheim.

Også tu.no omtaler denne saken.

Én kommentar

  1. Nils Vibe sier:

    Er det ikke også slik at kollektivandelen generelt øker med bystørrelsen? De tre største svenske byene har i gjennomsnitt dobbelt så mange innbyggere som de fire største norske byene. Jeg er ikke overrasket over at det er en betydelig forskjell.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*