Utenlandske selskaper tok en større andel av Vegvesents kontrakter i fjor. (Illustrasjonsfoto: Knut Opeide)

De fleste av Vegvesenets kontrakter gikk i fjor til norske entreprenører

Publisert:
9. august 2017
Av
Kjell Solem

Men utenlandske selskaper fikk seg et oppsving i fjor.

Utenlandske entreprenørers andel av Vegvesenets kontrakter hadde et oppsving i fjor sammenliknet med året før. Men over tid holder deltakelsen seg på et relativt beskjedent nivå.

Her kan du melde deg på nyhetsbrevet fra Vegnett.

Blant de større kontraktene til utenlandske entreprenører i fjor:

Stabil deltakelse

– Vi har en relativt stabil deltakelse fra firma uten fast tilknytning til Norge, men det er ingen økende trend, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin, som har ansvar for byggherreområdet i Vegdirektoratet.

En sjettedel av Vegvesenet utbyggingskontrakter med en samlet verdi på 2,4 milliarder kroner gikk til utenlandske entreprenører i 2016. Snittet siden 2010 er 2 milliarder kroner i årsomsetning.

Hvem er «utledninger»?

Definisjonen av «utlending» er ikke helt enkel, påpeker Sandvin.

– Vi har utenlandske entreprenører som har fått en fot i markedet ved å kjøpe opp norske selskap. Vi har for eksempel velkjente tyske selskap som kommer med en tysk organisasjon og leier inn kompetanse når de utfører arbeid i Norge. Atter andre har norske heleide datterselskap. NCC og Skanska regner vi som norske selv om de har svenske moderselskap ettersom disse har lange tradisjoner og har norske datterselskap.

OPS-kontraktene

I forarbeidet til OPS-kontraktene, som er svært store kontrakter, har Vegvesenet kommunisert med det internasjonale markedet. Utledninger er med i konkurransen om kontrakten rv.3/rv.25 Løten – Elverum, der konkurransen pågår. Det spesielle med OPS er at selskapet som vinner kontrakten skal stå for finansering, bygging og drift.

Internasjonalt regelverk

– Det skal ikke underslås at enkelte kontrakter med utlendinger har gitt oss hodebry. På den annen side har utlendinger gjort store og krevende arbeider i Norge på en svært god måte. Vi er underlagt et regelverk som forutsetter at kontrakter lyses ut i det europeiske markedet. Det er vårt oppgave som byggherre å få det beste ut av den internasjonale konkurransen, sier Sandvin.

 

Utlendingenes andel
Grafen viser utenlandske selskaper andel av Vegvesenets kontrakter

Kommentarer (4)

  1. Oliver Husøy sier:

    Hei! Noen oppklarende spørsmål, siden det er litt forvirrende mellom denne og saken på tu.no som jeg antar er bsaert på denne og tilhørende informasjon.
    1) Er tallet det vises til årets omsetning eller verdien av nye kontrakter inngått i 2016?
    2) Her vises det til 2,4 mrd. kr – er det den samlede utbetalingen til utenlandske entreprenører i 2016, eller nye kontrakter? Dere viser til at det er en sjettedel av utbyggingskontraktene – er det da basert på antallet kontrakter, mens når tu.no skriver «hver fjerde krone» så er det kontraktsverdien?

    Forresten ser det ikke ut som at grafen fungerer.

    Hilsen Oliver Husøy

  2. Kjell Solem sier:

    Til Oliver Husøy. Tallet 2,4 milliarder refererer seg til kontraktsverdi. For tidligere år er tallene:
    0,5 mrd. for 2015
    1,1 mrd. for 2014
    4,8 mrd. for 2013
    4,3 mrd. for 2012
    0,6 mrd. for 2011
    0,3 mrd. for 2011

    Det svinger mye, og det interessante er nok derfor gjennomsnitt over tid.

  3. Bettina Gerti Gross sier:

    Oplysninger vedr. Varoddbrua og Bilfinger er fejlagtigt. Tror SVV blander rundt mellem Fariisbrua og Varodbrua.

  4. Mark Berger sier:

    Takk, Gross. Beklager at dette kom feil ut, setningen er nå fjernet fra artikkelen og fagavdelingen gjort oppmerksom på din kommentar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*