Sotrasambandet i Hordland er kostnadsberegnet til rundt 9,5 milliarder kroner (Illustrasjon: Fjell kommune)

Gigantisk entreprenør fra Kina ønsker å starte med et «lite» prosjekt i Norge

Publisert:
8. august 2017
Av
Mark Berger

Men et lite prosjekt for dem, er et svært prosjekt for oss.

Da Erna Solberg var på besøk i Kina i april traff hun representanter fra CCCC i Shanghai. I møte med den norske statsministeren uttrykte de kinesiske entreprenørene blant annet stor interesse for Ferjefri E39-prosjektet. Statsministerens kontor (SMK) presiserer overfor bygg.no at det ikke var noe formelt møte mellom statsministeren og CCCC, men viser til en mottakelse som ble arrangert i samarbeid med Innovasjon Norge der mer enn 400 personer, deriblant representanter fra CCCC, skal ha vært til stede.

Her kan du melde deg på nyhetsbrevet fra Vegnett.

Kineserne forteller de opplevde møtet som svært positivt og i juni var en gruppe fra CCCC på besøk på besøk hos Vegvesenet  for å lære om virksomheten og planlagte prosjekter. To måneder senere er de altså igjen i Norge, nå med lederen for CCCCs internasjonale virksomhet, Wang Jingchun, i spissen for delegasjonen.

Stor interesse for Ferjefri E39

CCCC er for forkortelse for China Communications Constructions Company og er verdens tredje største entreprenørselskap. Representantene var tydelige på at de ser på Norges satsing på vegbygging som et interessant marked.  De har gigantiske infrastrukturprosjekter på referanselisten sin, og kan blant annet vise til erfaring med store, kompliserte bro- og tunnelprosjekter. Dette er særlig relevant i forbindelse med Ferjefri E39, et prosjekt kineserne viser stor interesse for.

– I Norge ønsker vi å starte i det små, med mindre prosjekter, fortalte Wang Jingchun og forklarte det med at det kan være en bra måte å starte med mindre prosjekter og gjennom dem lære mer om Norge og norsk infrastrukturbygging.

CCCC er ikke helt ukjent med Norge og Statens vegvesen. Selskapet som laget stålkassene til Hardangerbrua var det Shanghai-baserte ZPMC som er et selskap eid av CCCC.

Fungerende vegdirektør Jane Bordal ga Wang Jingchun og resten av delegasjonen fra det kinesiske selskapet CCCC en innføring i Statens vegvesens virksomhet. (Foto: Mark Berger)
Fungerende vegdirektør Jane Bordal ga Wang Jingchun og resten av delegasjonen fra det kinesiske selskapet CCCC en innføring i Statens vegvesens virksomhet. (Foto: Mark Berger)
Understreket strenge HMS-krav

Delegasjonen fra det kinesiske selskapet besto av syv menn og en kvinne. De ble tatt i mot av fungerende vegdirektør Jane Bordal som ga dem en innføring i Statens vegvesens virksomhet og viktigste satsingsområder. De fikk videre en innføring i Ferjefri E39-prosjektet fra prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham.

I tillegg ga Jan Egil Eilertsen fra Vegdirektoratet kineserne en gjennomgang av forskjellige kontraktstyper knyttet til vegutbyggingsprosjekter og hvilke kriterier som gjelder. Bordal presiserte blant annet det stilles meget strenge HMS-krav på Statens vegvesens anlegg- noe kineserne forsikret om at de var fullt innforstått med.

OPS-prosjekter

Eilertsen kunne blant annet fortelle at det er tre OPS-vegprosjekter på vei til å bli realisert i Norge. Særlig ett av disse prosjektene fikk kinesernes oppmerksomhet, nemlig Sotrasambandet i Hordaland. Prosjektet er kostnadsberegnet til rundt 9,5 milliarder kroner. I norsk målestokk ses dette på som et svært prosjekt. For det kinesiske entreprenørselskapet gjelder tydeligvis ikke helt samme målestokk.

– Sotrasambandet kan være interessant for oss siden vi ønsker å starte med mindre prosjekter i Norge, kunne ZHAO Hangyu, European Business Director for CCCC fortelle.

CCCC er representert over hele verden. Blant annet har selskapet kontor i 12 europeiske land. Ifølge Wang Jingchun kan det bli aktuelt å åpne kontor også i Norge hvis selskapet får kontrakt på et prosjekt.

Kineserne fulgte godt med da rammene for norsk vegbygging ble presentert. (Foto: Mark Berger)
Kineserne fulgte godt med da rammene for norsk vegbygging ble presentert. (Foto: Mark Berger)

Kommentarer (2)

  1. Odd Eide sier:

    Her må repr. i bruselskapet Lote- Anda vere på plass å få brua over Nordfjorden som eit pilotprosjekt

  2. Inger Anne Eie Amundsen sier:

    HMS i Høyeste grad.
    Er glad for bygging av enkelte broer med sykkelbaner og gang sykkelsti.
    Sjøen er vedlikehold fri og vakkert landskap pluss solenergi, bølgekraft og vindkraft kan vi ta bruk av over land og vann.
    Norges fantastiske lange kyst og fjorder som jeg ble forelsket i 15 åring arbeidet på skoleskipet Gann til Norkapp
    siste arbeids årene som matros Ryfylke.
    Har kjempet for ferjene med Direktør i store selskapet, men det hjelper lite når det blir anbud på anbud med Staten veivesen i spissen.
    Personlig er jeg ikke for store krusskip inn over fjordene.
    Hvorfor være sto når man er lykkelig som liten,
    Passe på hva vi har Norske mann i hus og hytte!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*