Det er større sjanse for å komme trygt fram med en kvine bak ratt enn en mann, ifølge eksperter på trafikksikkerhet. Dette bildet viser personbiler i full fart over et fotgjengerfelt i Storgata i Molde. (Foto: Knut Opeide)

Hvordan komme seg trygt frem i trafikken? – La damene kjøre

Publisert:
16. august 2017
Av
Kari Liheim Sund

Svaret kom kontant da debattpanelet ble spurt om hvem de sikreste sjåførene er.

Den første debatten i regi av Statens vegvesen under årets Arendalsuka handlet om trafikksikkerhet og hvem som er de sikreste sjåførene.

Her kan du melde deg på nyhetsbrevet fra Vegnett.

Gi nøklene til damene

Øystein Krogstad fra Utrykningspolitiet (UP) var først ute og var tydelig på at damene opptrer mest eksemplarisk i trafikken.

– Gi nøklene til damene. Da kommer dere trygt frem, sa han og ga noen eksempler på det han møter på langs vegene:

– Generelt, frem til cirka 60 år oppfører mannfolka seg som noen tullinger i trafikken. Har vi kontroll, er det alltid menn som får flest bøter. Det er de som blir tatt for å kjøre uten bilbelte og som skal ha unntak for å bruke bilbelte. Damene, de kjører med bilbelte på. Uansett. Mannfolka er opptatt av de fine bilene sine, hvor mange prikker de får og om de mister førerkortet. Faren med å kjøre for fort eller ikke bruke bilbelte ser ikke til å bety så mye, forklarte Krogstad nokså tabloid.

Litt mer nyansert

Fra Statens vegvesen deltok Asgeir Støylen i debatten.

Han erfaring er også at damer er de sikreste sjåførene.

– Menn har nok en tendens til å skulle vise seg frem, og fart er kanskje en måte å tøffe seg på, forklarte han, men forsøkte også å nyansere bildet litt:

– Ofte er det menn som kjører og damene som sitter på. Hvis vi så på statistikken per kjørte kilometer, altså om alle kjørte like mye, så tror jeg bildet blir litt mer nyansert.

Debattantene. Fra venstre Øystein Krogstad (UP), Marit Bech Olsen (18pluss), Anne Beate Budalen (MA – rusfri trafikk) og Asgeir Støylen fra Statens vegvesen. (Foto: Kari Liheim Sund)
Debattantene. Fra venstre Øystein Krogstad (UP), Marit Bech Olsen (18pluss), Anne Beate Budalen (MA – rusfri trafikk) og Asgeir Støylen fra Statens vegvesen. (Foto: Kari Liheim Sund)
Håp med ungdommen

De yngste sjåførene har ofte blitt trukket frem som en gruppe som liker fart og spenning. Støylen synes dagens ungdom er mye bedre enn tidligere.

– Ungdom i dag har et helt annet kjøremønster enn tidligere. Da jeg var ung var det vanlig å kjøre bil for å treffes, finne på noe. Ikke at vi skulle et spesielt sted, men mer for å kjøre litt rundt. Ungdom i dag treffes på helt andre arenaer enn før, forklarte han.

Marit Bech Olsen fra 18pluss mente at for ungdom var det et skille mellom by og bygd.

– Ungdom på bygda må fortsatt bruke bil skal de komme seg rundt. Men vi ser at det er en positiv utvikling for unge sjåfører. Trafikkopplæringen har blitt bedre enn den var før i tiden, mente hun.

Foreldrene som forbilder

Ferske sjåfører har foreldrene som forbilder, og adopterer foreldrenes kjøremønster.

– Vis meg hvordan du kjører og jeg skal fortelle deg hvem foreldrene dine er, fortalte Asgeir Støylen.

Representantene fra UP, 18pluss og MA – rusfri trafikk nikket.

– Det skjer faktisk ganske ofte at ungdom forteller at de har vært oppi hastigheter som er godt over 110 km/t, og det er ikke de som er sjåførene, fortalte Beck Olsen.

– Det vi ofte ser er at ungdommen får låne «drittbilen» mens den flotte, nye bilen til pappa står i garasjen. Hvilken bil er mest sikker, tror du?, spurte Krogstad retorisk og fortalte at flere foreldre fikk en tankevekker når politiet tok opp dette i ulike fora.

– Det er lettere å bytte ut en skjerm på en bil enn armer og bein, la han til.

– Gode sjåfører er de som har gode holdninger, og min erfaring er at ungdom i dag har bedre holdninger enn tidligere, sa Støylen.

Positiv utvikling

Debatten var ikke bare innom ungdom og fart, menn som grisekjører men også rus, yrkessjåfører og arbeidsgivers ansvar, holdningsskapende kampanjer. Statistikken over dødsulykker i trafikken går heldigvis i positiv retning, men det er fortsatt mye å jobbe med skal en nå nullvisjonen.

Onsdag er det ventet sol over sørlandsbyen, og Vegvesenet arrangerer to debatter om byutvikling – en nasjonal og en lokal om arendalsregionen.

Kommentarer (2)

  1. Mats sier:

    Jeg kjører mye rundt og kan si at ja, menn er nokk mer ivrig etter fart og spenning. Men at damer er tryggere sjøfører er de på ingen måte. Damer er dessverre noen av de verste folkene jeg møter i trafikken. Fåtall av damer som kjører vet hvor de skal plassere seg, klarer ikke holde fartsgrensen og helst ligge 10-20 under fartsgrensen. Får ikke med seg at det er andre trafikkanter rundt de(kun de som er forran de seg). Plassering i rundkjøringer og hva felt de skal ligge i på motorveien er bare noe de ikke klarer. Og ikke mist så har jeg tilgode å se mer en 10 damer parkere skikkelig uten å måtte kjøre frem og tilbake mange ganger for å komme inn på parkeringsplass.
    En ting som har irritert meg mange ganger når det gjelder damer og parkering er at de altid tar å parkerer nermt stripene med førersiden. Så når jeg kommer og parkerer ved siden av så parkerer jeg nermt stripen med passasjersiden så jeg kommer meg ut og inn av bilen så lenge de ved siden av meg der igjen parkerer over på min del av parkeringsplassen. Mange damer har kommt og vært skikkelig irritert på meg siden de ikke kommer inn i bilen sin siden jeg står innen for mitt eget felt. Så at damer er sikrere er så langt fra sannheten som det kommer. Mange damer kjører på en slik måte att det blir ett irritasjonsmoment for oss andre som vil ha flyt i trafikken.

    Verstingene i trafikken som jeg mener ikke har noe bak rattet å gjøre, det er de som kjører EL bil. Jeg har sett 1 sjåfør som kjører en rød tesla. som klarer å komme effektivt opp i fart fra lyskryss. Klarer å holde flyten i trafikken. Ikke ligge langt under fartsgrensen fordi de vil spare strøm. All hyllest til den sjåføren som klarer det. Resten av elbil folket dere kan ta dere en bolle og nyte den på bussen.

  2. Mark Berger sier:

    Hei Mats. Overskriften i saken er hentet fra en spissformulering i den aktuelle debatten. Lenger ned i saken sier representanten fra Statens vegvesen at bildet nok er mer nyansert enn det sitatet i overskriften antyder. Generelt er det vel grunn til å tro at det samme gjelder for menn, kvinner og elbilsjåfører av begge kjønn, nemlig at det finnes flinke og mindre flinke sjåfører i alle leire :-). Kjør trygt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*