Nye frontlykter for å gjøre motorsykler mer synlig er ett foreslått tiltak i rapporten. (Foto: Kjell Wold)

Foreslår en rekke nye tiltak for å hindre mc-ulykker

Publisert:
28. september 2017
Av
Kjell Bjørn Vinje

Selv om det blir stadig færre ulykker med motorsykkel vil Statens vegvesen forsterke innsatsen og vurderer flere nye tiltak.

MC utgjør bare fem prosent av kjøretøyparken i Norge, men er involvert i 20 prosent av dødsulykkene i trafikken.

– Selv om vi har hatt en positiv utvikling etter 15 år med målrettet arbeid skal ulykkene også på dette området ned fremover. Motorsyklister er fortsatt sterkt ulykkesutsatt sammenlignet med andre grupper i trafikken, sier Lars Inge Haslie i Statens vegvesen.

Vegvesenet skal nå revidere sin nasjonale strategi for motorsykkel og moped, og det jobbes også med konkrete tiltak mot mc-ulykker i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2018-2021.

Kraftig reduksjon

I perioden 2010-14 har det vært 38 prosent færre dødsulykker på MC sammenlignet med 2005-09. På samme tid har antall motorsykler i trafikken økt med 22 prosent.

Risikoen for å omkomme er blitt redusert med 27 prosent for lett MC og 40 prosent for tung MC, viser en analyse TØI har gjort for Vegvesenet basert på etatens ulykkesanalyser av 254 dødsulykken fra 2005-14.

Nye tiltak

I dag arbeider Vegvesenet med en rekke tiltak rettet mot MC-førere, som omfattende føreropplæring, holdningskampanjer, rapportering av «vegfeller» og riktig bruk av hjelm og verneutstyr.

– Det er ikke mulig å peke på ett tiltak som har bidratt mest til den positive utviklingen. Men vi mener at den samlede tiltakspakken i den nasjonale MC-strategien har riktig innretning, sier Haslie.

 

TØI-rapporten peker på forslag til flere tiltak:

  • Øke MC-enes synlighet forfra, blant annet nye frontlykter
  • Elektronisk nøkkel mot kjøring uten førerkort
  • Bedre sikring av parkerte MC som tiltak mot kjøring med stjålne MC
  • Automatisk fartstilpasning (Intelligent speed adaptation, ISA) som varsler føreren om at hastigheten er for høy
  • Automatisk ulykkesvarsling

Kommentarer (28)

  1. paal bekkelund sier:

    Hva med veteransykler? Skal utseende og stil ødelegges med disse tiltaka?

  2. William D Thomson sier:

    Tilfeldig synskontroll av trafikanter og synskontroll etter ulykker. Kjenner noen som er veldig kortsynt men kjøre uten briller.

    «Mer målrettet politikontroll». Jeg får frysning i ryggen. Vil bare poengtere at utryknings politiet i Rogaland fikk ny sjef ifjor og det følgt intens kontroller over hele fylket. Hvis jeg husker riktig nummer av trafikk drept i Rogaland gikk kraftig opp! Har notert at mange er tatt for å kjøre i høg fart på motorvei hvor det er relativt trygg. Hvis folk vil kjøre fort nå gjøre de det på smalere mindre veier og hvis noen går galt det går veldig galt! Jeg vet at man skal ikke kjøre fort men folk likker å gjøre det uansett. Det vil hjelp med en motorsports bane her på vestlandet et sted.

    Synlighet forfra. Mest erfarende MC folk kjøre med fjernlys på dagtid og det funker fra min erfaring. Refleks vester er mindre verd siden hvis man ikke legger merk til en sterk lyse man merker ikke vest. Hvis dere har tenkt å tvinge refleks vest på MC folk man da, i rettferdighets navn, burde dere få sykelister og fotgjenger å gjøre sammen.

    Har begynte å bli lit lei av at oss MC folk må ta all ansvar uten at de er noen form for fokus på andre trafikanter og myndigheter. For eksempel, andre land har reklamer som miner bilister å ‘Think Bike’. Kommuner og Entreprenører fortsatt leger miniatyr fartshumper som er ikke markert, Vegvesenet har freste i midt strippen av veien slik at MC blir MEGET ustabil når man kjøre på den (HAR DERE ENGANG TENKT PÅ MC I DET HELLE TATT?) Bønder søler hevd og gjørm i veien uten konsekvens.

    For å se det kort. Den list over ser ut til å være enda mer ting for å hindre folk for å kjøre MC. Jeg vil påstå at mann burde konsentrere hardere om å oppheve de regler vi allerede har. Egentlig er jeg overbeviste at myndigheter vil kvite seg med oss plagsom MC folk istedenfor å få mer folk å kjøre en miljøvennlig og effektiv form for transport. Det er en syn som er ganske utbredd blant MC miljøet. Den spesialbehandling tråsykkel folk får er pekte fram som bevis for synspunktet. Hvis jeg husker riktig det til og med står i EU sin trafikk polise at det skal være ingen MC i trafikk bildet innen 2025. Jobber dere i det still for det?

  3. Lars-Inge Haslie sier:

    Listen med tiltak er laget ut ifra kunnskapen som vi får fra ulykkesanalysene. Av alle dødsulykkene er det fortsatt 22% kryssulykker, hvor en stor andel skyldes at møtende fører ikke ser motorsyklisten. Tiltak som vurderes om en alternativ lyskonfigurasjon for øke synligheten, vil ikke innføres for veteranmotorsykler. De er for øvrig ikke en del av risikogruppen blant motorsyklistene. Norske motorsyklister er gode til å bruke godt synlig kjøreutstyr, så krav om vest har ikke vært et tema.

    Målrettet politikontroll er tiltak for å ta ut de ekstremførerne som utgjør 35% av dødsulykkene. Et målrettet politiarbeid for å redusere denne andelen vil ikke en «vanlig» motorsyklist merke.

    EU har ikke noe mål om å forby motorsykkel, men et mål om å få en bedre trafikksikkerhet for tohjulinger.

    Vegvesenet sitt arbeid i sammen med NMCU har som mål å få en best mulig trafikksikkerhet med fortsatt redusert ulykkesutsatthet for tohjulinger, slik at de som kjører MC kan kjøre trygt og at enda flere kan tenke seg å kjøre trygt på MC.

  4. Erik H. Abel-Lunde sier:

    På høy tid at noen griper fatt i MC-designets elendige ‘BLI SETT’-faktor. NMCU er jo selv opptatt med BLI SETT-kampanjer om våren, men en har kanskje ikke tenkt så mye på MC-designet. Ikke bare frontlys men også blinklys er ofte merkelig designet. Når jeg ser en MC komme imot med 2 flotte lyskastere men bare nærlys i en av dem lurer jeg på hva fabrikanten egentlig har tenkt. Blinklys har dessverre fått de moderne klare lykteglassene og mister dermed en god markeringsfaktor. Enten står de for tett på hovedlykten og blir blendet av denne eller noen små pingler er plassert langt nede på sidene.
    Ta en titt på Hondas Goldwing eller DN-01. Begge har 2 nærlys med fjernlys imellom og begge har blinklys i speilene med orange glass. Super ‘bli sett’ og markeringsfaktor. Jfr. utrykningskjøretøy før de fikk blålys i speilene.

  5. Hallvard Paulsen sier:

    Hadde en nestenulykke I sommer. Kjørte med min vanlige gult fluoriserende hjelm samt matchende regndress på en rett strekke over ett flatt, fint jorde. Jeg kjørte på forkjørsvei og ser det kommer en SUV inn fra en sidevei fra venstre. Min MC har dobbelt frontlykter, men jeg hadde ikke på fjernlys.

    Når jeg nærmer meg krysset svinger SUVen inn på veien, og jeg må bråbremse det beste jeg har lært (godt hjulpet av at jeg stoler på at ABS systemet hjelper meg).

    Det jeg lurer på etter en slik opplevelse er hvor mye mer synlig en kan gjøre ser for å bli sett?

  6. Odd W Mathisen sier:

    Det kom jo et bra tiltak for økt synlighet en gang: kjørelys for mc og moped. Og det var så vellykket, at det senere også ble innført for bil. Og da «forsvant» mc’n bort i mengden igjen… supert!!

    Og det hjelper lite med økt opplæring, iallefall for den store delen av ulykkene som er med uerfaren fører på stjålet mc… der vil sikring mot å kunne kjøre uten førerkort være en betydelig risikoreduserende faktor.

  7. Nils Nilsen sier:

    «Målrettet politikontroll er tiltak for å ta ut de ekstremførerne som utgjør 35% av dødsulykkene. Et målrettet politiarbeid for å redusere denne andelen vil ikke en «vanlig» motorsyklist merke.» Ja, det hadde jo vært en fin overgang fra å ta folk for å kjøre i 64 km/t i 60-sone midt ute på et jorde. Men hvordan er det tenkt å foregå?

    Men å spørre MDG-folka i TØI om motorsykler er omtrent som å spørre en veganer om biff. Bortkasta skattepenger.

  8. Erik H. Abel-Lunde sier:

    Med tanke på utrykningskjøretøys behov for å bli sett i trafikken, slo det meg at ‘BLI SETT’ problemet for MC enkelt kan løses ved at det blir gitt et påbud om at alle motorsykkelhjelmer skal ha roterende blålys på toppen av hjelmen.
    Voila ! Problemet ‘BLI SETT’ med MC er løst ! 🙂

  9. William D Thomson sier:

    ATTN. Lars-Inge Hassle:

    https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/vehicle/safety_design_needs/motorcycles_en

    Leg merk til andre kapital. Ikke akkurat MC vennlig.

    http://nmcu.org/motorsykler-ekskludert-fra-eus-transportuke

    Jeg holder med min påstand at EU hadde tenkt å forby MC. Finner ikke den PDF jeg hadd lastet ned men vi prøver å få en kopi.

    Jeg har lest grundig igjennom rapporten og merket at ulykker forårsaket av vei forhold har ikke forandret seg. For en overraskelse. Vil ikke være overrasket at tendensen er på veg opp. Fresing av midtlinje og veier med autovern, midtskiller som sperre MC inn uten mulighet å unngå problemer og ny autovern satt opp uten under skinner er ting som bekymre meg. I den periode har det vært mye fokus på sikkerhet til tråsykler og jeg vil påstå at MC er like så sårbar som de. Nå får vi lit hjelp? Vi i MC verden har gjort mye for å forbedre sikkerhet men den føles som myndigheter og politikere ignorer vår sikkerhet. Er vi sett bare som stygg, ond gutter med 1% vester som fortjener ikke sikkerhet?

    (Beklager for mit ‘bob bob’ Norsk)

  10. Arnstein sier:

    * Biltilsynet bør tillate ekstralys/markeringslys under kjøring i større grad. (Mindre sjenerende enn fulltlys)
    * Bedre mopedopplæring.
    * Gratis «avrustingskurs» hver vår.
    * Mange flere tilrettelagte baner for «avrustingkurs» og øving. Med mulighet for fartsglade til å prøve seg.

  11. Vittorio Frattasio sier:

    Det hjelper ikke å øke synlighet med refleks, extralys osv. Problemet er at bilister (mange) ser MC, med later som de ikke ser dem. Det skjer hele tiden… Skal de kjøre forbi en sykkel? De ser deg som kommer imot, men kjører forbi uansett og du må tilpasse deg… Skal de kjøre inn i rundkjøringa og du er allerede inn? De ser deg, og kjører inn uansett. Lær bilistene at MCer har samme rettigheter som biler og lær dem å respektere oss!

  12. Magnus sier:

    Hva med å slå hardt ned på bilister som bruker mobiltelefon eller andre forstyrrende saker i trafikken? «Ble ikke sett» kan ofte være konsekvens av «så på mobilen», og hvilken idiot sier det når politiet er der etter en ulykke? Da blir nok «så ikke» en bedre unnskyldning.

    Det er ulovlig å bruke mobil i bil per dags dato, men når det ikke har noen realistisk konsekvens, har loven ingen mening. Ta andre land som inspirasjon hvor politimotorsyklister aktivt jakter på mobilbrukere ved å stoppe samtlige de ser bruke mobil. Hadde vært en hel del penger i statskassa på kort sikt, hadde garantert finansiert lønning osv til de politimotorsyklistene som gjorde dette. Og KANSKJE hadde folk begynt å ta litt mer ansvar i trafikken som igjen resulterer i færre ulykker.

  13. Pål Kirknes sier:

    Sjekk mcsafe.se sitt lyktefilter. Det øker synligheten masse uten å blende.

  14. leon sier:

    2 hjulinger er en resurs, det blir bare flere av oss på 2 hjul, med eller uten bensinmotor.
    Pr idag er det utrolig mye å spare på å få flere til å kjøre 2hjuler kontra bil, hvis miljø er i fokus burde MC være subsidiert på min linje med el-biler.
    Nå blir det flere og dyrere bomringer, mc/moped/scooter kommer til å bli veldig mange flere…
    Sikkerhet for MC/moped.
    Vi som kjøret MC, de som tar lappen på MC, og de som tar lappen på moped, vi lærer alt om det å være forsiktig i trafikken, mer enn nok læring..
    Men, i bilopplæringen, hva er det der som må til før at det skal komme inn at bilistene skal være oppmerksomme på 2- hjulinger?
    Vi har mer enn god nok opplæring på MC, begynn å lære bilførerne..

  15. Cheryl Carling sier:

    Føler at jeg blir presset inn i farlige situasjoner av bilister. Topp på min liste er biler for nært bakk meg som om de prøver å presse meg til å kjøre over fartsgrensen (selv om jeg er i høyre felt). Jeg får angst at de vil kjøre meg i hjel dersom jeg må bråbremse. Neste er rundkjøringer- verstinger er de som ser meg allerede inn i rundkjøringen, ser meg i øynene (vi er så nært), og så kjører inn i rundkjøringen rett foran meg. Bilister må også opplæres at de skaper unødvendige farlige situasjoner, både fysisk og mentalt på mc- fører, som allerede har mye å konsentrere seg om. Det hadde også vært hyggelig om alle brukte blinklys konsekvent når de tar sikte på å kjøre ut av en rundkjøring. Selv om flertall av MC alvorlige ulykker (slike jeg har forstått) ikke involverer fysisk kontakt mellom bil og MC, må det innses at bilførere er i noen grad, noen ganger, delaktige i å legge forholdene til rette for en ulykke.

  16. Magnus Kristensen sier:

    Punkt 1:
    Gi motorsyklisten muligheten til å velge selv hvilken belysning og hvilket belysningsutstyr vedkommende ønsker å montere og benytte seg av innenfor en viss grense ( lemping på krav om e-merking av markeringslys, lovliggjøre tåkelys og nærlys en gang for alle )

    Punkt 3:
    Her er det snakk om å tilrettelegge for åpenlys parkering og gjøre fastsetting av kjettinglås mulig i det offentlige rom – ikke bare designinstallasjoner i millionklassen kun til støtte for kunstnere på sentralstimulerende stoffer.
    Vi som eiere av MC «tilrettelegger» jo ikke akkurat for kjøring med stjålne kjøretøy, vi kjøper kjettinger og skivelåser så kredittkortet skriker og kan bare håpe at vi berger garasjegullet så lenge som mulig.

    Dette punktet omhandler også i sterk grad politiets arbeid og deres midler til å etterforske og straffe folk som ikke skjønner hva «mitt og ditt» betyr, kun hva «mitt og snart mitt jeg får jo ikke straff uansett» betyr.

    Kanskje dere her på berget kan sette standarden som blant annet politiet i for eksempel London trenger så sårt? Det er tross alt bare et spørsmål om tid før de samme tyverimetoder som er i bruk der smitter over fjorden…

    Punkt 2, 4 og 5:
    Hva med å faktisk komme dere ut på veiene og kontrollere at folk har sertifikat? Har hatt A siden 10. juni 2015 og har tilbakelagt gode 25-30 000 km fordelt på 2 sykler og ikke sett snurten av dere langs veien.
    Teknologiske fremskritt kommer av seg selv på MC såvel som på andre kjøretøy, elektronisk overvåkning er ikke et fremskritt men et mareritt.

    Mvh.
    Leder, Ørnes Motorsykkel Klubb
    Magnus Kristensen

  17. Benjamin Billington sier:

    Bare jeg. Som lurer på når man skal få sikkerhet for mopeder? At en moped maks har lov å kjøre i 45km/t er helt hinsides og for å ikke nevne ekstremt trafikkfarlig!! Ettersom de fleste stedene du har bruk for p komme deg langt nok til at det er vits å bruke moped har høyere fartsgrense enn 40 må mopeden ofte kjøre 10-15 (også i store menger opp til 20) km/t saktere enn annen trafikk. Dette skaper veldig mange farlige situasjoner da biler fortrekker og kjøre forbi for så å kjøre fortere.. mange gir liten avstand og tar farlige forbikjøringer med motkommenze trafikk. Andre presser mopeder ut av veien.. jeg har selv opplevd å nesten bli påkjørt av en politibil som ikke hadde blålys eller sirene på, men likevel kjørte forbi en scooter ved å krysse dobbel sperrelinje og jeg måtte hogge inn bremsen for at de ikke skulle frontkollidere i min bil.

  18. Stein sier:

    Problemet løses selvfølgelig ikke med dustete forsøk på bedre synlighet.

    Du er ikke mer synlig når du er skjult av A stolpen på bilen og bilføreren ikke gidder å bevege hodet litt for å se etter.
    Du er ikke mer synlig for bilføreren, som er opptatt med tekstmeldinger på mobilen, eller opptatt med å prate med passasjerer eller i telefonen.
    Du blir ikke tatt mer hensyn til av arrogante bilførere, som driter i de som er mindre enn seg, selv om de er aldri så synlige.

    Dette er årsakene til alle ulykker mellom bil og motorsykkel, med unntak av de ganske få, hvor motorsyklisten har skylden.

    Det blir ikke færre utforkjøringer, selv om man er mer synlig.
    Mange utforkjøringer og velter skyldes ting, som ikke skal være på veien f.eks. grus eller søle, olje eller diesel søl.

    Foreslår at statens vegvesen tar seg en tur ut på veiene og ser litt på realiteter i stedet for å sitte å dille og synse med statistikker inne på kontorene sine!

  19. Gorm sier:

    Hva med å slutte å legge løsgrus i veikantene som bilene bare kaster opp på veien. Værre enn å kjøre på is.

  20. Tore Slørdahl sier:

    Hva med å gå tilbake til ordningen med vegvoktere som kan fjerne singel og andre fremmedlegemer i kjørebanen, for innimellom faller det av lasset, spesielt i svingene og utfordringen er singel og sand på asfalt. Det er fremdeles mye dårlig sikret last.
    Ser for meg at slike kulelager av sand og singel kan sende en og annen tohjulingen av veien ganske effektivt og det er mye slikt, som ser ut til å bli liggende til naturen fjerner det.

  21. Leif Tore Zakariassen sier:

    Mine elever på moped lærer at «alle» bilførere i nærheten av de er enten «dumme, fulle eller blinde». I tillegg anbefaler jeg å kjøre med langlys på dagtid og alltid med refleksvest. 0 drepte og 0 hardt skadde fra 1988 til dd. ( Har hatt ca 1500 på opplæring)

  22. Eivind sier:

    Og hva med å lappe hull i vegbanen. Irriterende for bilister.og livsfarlig for oss motorsyklister.

  23. Einar Haneen sier:

    Statens vegvesen kan jo begynne å tette igjen huller i veien de får beskjed om umiddelbart – i stedet for å vente å se om det går bra først, som er praksis nå. Så kan samme etat sørge for at de som skal tette igjen hull – ikke gjør som nå – å kun lage en asfalt topp. Det er like ille å kjøre i dump som i hump. Derfor kan det fortone seg like ille etter at Statens vegvesen har vært å «reparert».

  24. Jarle sier:

    Ser at det nevnes her at » erfarne mc førere kjører med fjernlys på dagtid «, har kjørt mc selv siden 1982, kjører fra vår og til høst, møter jo disse » erfarne » mc førerne både med bil og mc, og bruk av fjernlys er ette rmin mening en uting, og viser null respekt for andre trafikanter, nye mc har jo i noen tilfelle lysstyrke som en bil, jeg gjorde følgende: montert LED hovedlyspærer ( fjernlys kun ved ikke motgående trafikk ), kjøpt godt synlig jakke, i tillegg er filosofien » ingen ser meg, jeg må tenke for andre og » takk for meg 😉

  25. svein Håkon Fanebust. sier:

    Dere snakker om at dere vil gjøre mc mer synlige, jeg kjører en Harley Davidson, 89 mod. Og som alle vet har Harley hatt 3 lykter i front i mange år, det gir da ett fantastisk lys slik at Biler og andre trafikkanter ser oss godt. Men nå har dere begynt å henge dere opp i at lysene er feile, de står for tett til hovedlykt, og dere er begynt å forlange at de skal fjernes, selv på sykkler som er type godkjent med disse lyktene. Hva sier dere til det?, Nå er det vel på tide dere bestemmer dere, eller er dere helt fjern, og en ting til så har vi dette med lyd, alle vet at dette med lyd redder liv, ikke bare til den som kjører en Harley men også de som ferdes i veien og i trafikken. Har mange ganger kommet til der det er overganger enten det er med trafikklys eller uten, og gående har vært på vei til å tråkke rett ut i gangfeltet, og i de fleste gangene har publikum gått med øreplugger med musikk på ørene men jeg har opplevd at når det kommer en Mc med totalt lydløse potter så har det vært mange nesten ulykker de har tråkket rett ut, uten å stoppe opp eller uten å se seg for, men kommer det en Harley så blir de oppmersom på Mc en i god tid, for de hører den komme og det gir publikum anledning til å stoppe opp før de tråkker rett ut, og dermed så ungår vi en ulykke. Så nå hadde det vært litt kjekt å se om dere kunne svare meg på dette, om hva dere mener, om hva som er rett eller galt.
    Hilsen en som lurer felt på dette.

  26. Jan Newton sier:

    Fremdeles mye jobb å gjøre med bilførere over for mc og sykkelist
    Mc er synlig men biler gi ofte for litt hensyn til mc
    En litt større straff for bilførere over for myk trafikkant.
    En del av ulykker involverer bil som har skylden
    Det hjelper ikke med tiltak for Mc nå bilførere ikke følger med.
    En del av ulykker er Mc ferdigheter eller for litt erfaring i trafikk
    Det hjelper ikke med tiltak søm er nevnt.
    En del av ulykker involverer ikke bil eller andre
    Det er kun hva man kaller for en ulykker
    Olje på vei..hull i vei… fart.. dårlig oversikt..
    Jepp en ulykker.
    Jeg er positivt til økt sikkerhet for Mc føreren
    Men en del andre ting som er viktig
    Kanskje flere skilt som varsler bilførere at nå må de være obs på Mc.

  27. Runar Hansen sier:

    Vil ha ned antall ulykker, men fortsetter selv å lage veifeller i fleng med å legge grus utenfor hvitstripa i svinger. Bare timer etter at dette arbeidet er gjort ligger det flere kilo med små rullesteiner midt i veien, da lastebiler drar dette opp. Et godt tips: legg asfalt der i stedet. Mye billigere blir det også, da dette ikke behøver å bli gjentatt to ganger i året.

  28. Kjell Gjerde sier:

    Det er ikke rart det er blitt færre ulykker når det nesten ikke er mulig for unge folk å få seg et sertifikat for stor MC. Og av ulykkene er det vesentlig å se på hva som forårsaker disse, og som mangeårig MC fører er jeg ikke i tvil om at en stor andel skyldes andres manglende vikeplikt.
    Så opplever jeg stadig vekk glatte veibaner hvor alt fra bønder som griser til, grus og ikke minst nedslitt asfalt hvor våte kalksteiner stikker opp og er glatte som snø. Min unge forsiktige lett-MC sønn klarte å få skrens og velt i trafikkmaskin ved Digerneset i Skodje med 80 grense ved Max 40km/t med lett MC og gode dekk på våt nedslitt asfalt. Det må da gå ann å måle seg FM til friksjon og sørge for veidekke som fungerer for alle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*