En ujålete reklamefilm som formidler ærlig kommunikasjo, skriver juryen i sin begrunnelse for at "The Kid" er blant gullkandidatene. (Foto fra filmen)

Har du fått med deg filmen som kan bli årets beste kinoreklame?

Publisert:
1. september 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Et morsomt, men kraftig sleivspark, mot unge gutter som kjører for fort og som fungerer, mener juryen.

Kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame deler ut Gullfilmen for beste kinoreklame. Hvert kvartal deler de også ut en sølvpris til beste kinoreklame som går til  finalen om årets Gullfilm. Og blant disse er Vegvesenet sin film «The kid»

Juryens dom:

«Denne reklamefilmen er svært målrettet mot kinopublikummet – og den målgruppen som går aller mest på kino. Filmen har en sterk ide. En ujålete reklamefilm som formidler ærlig kommunikasjon. Ja, dette er reklame som går rett på sak – og som på en enkel måte får det til å fungere – og det svært så godt. Kort sagt: kinoreklame som fungerer!».

Har truffet en nerve

-Det er veldig moro at vi har fått en pris. Vi har tydeligvis truffet en nerve, for filmen har skapt stort engasjement i sosiale medier. Formålet med kampanjen er å gjøre det sosialt uakseptabelt å kjøre for fort. Unge gutter er en krevende målgruppe. Vi må tørre å bruke virkemidler med kraft, og vi valgte å bruke humor for å få fram budskapet.

Det sier Rita Aarvold i Statens vegvesen som har vært prosjektleder for filmen.

Bak vinnerfilmen står reklamebyrået Kitchen og produksjonsselskapet One Big Happy Family.

Internasjonale priser

Vegvesenet har gjennom årene høstet mye ros for kampanjefilmer – også på bransjekåringer i utlandet:

  • Som far som sønn – fartskampanje – 3. plass i Brüssel i 2015
  • Bilbeltestunt i kinosal – 3. plass i London for utradisjonell event i 2015
  • «Hvilken side av fartsgrensen er du på» ble verdens beste kampanjefilm på sitt område i 2013

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*