Fra filminnspilling på Sognefjellet. Foto: Tonje Tjernet

Reiselivet har lenge etterspurt film om de nasjonale turistvegene. Nå har Statens vegvesen laget en «roadmovie»

Publisert:
18. september 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Se første film som profilerer Nasjonale turistveger.

Nasjonale turistveger har tidligere glimtet til i noen av VisitNorways filmer, men det er først nå en kan snurre en film som kun handler om disse vegene. Filmen skal brukes i sosiale medier, på messer og utstillinger i inn- og utland og i forbindelse med foredrag og på nasjonaleturistveger.no

Vi har laget en film som skal vekke reiselyst hos både de unge og eldre. Først og fremst de fra Norge, Tyskland, Nederland og USA. Men Kina vil også være et viktig marked, sier Silja Løken i Statens vegvesen som har vært prosjektleder for filmen.

I filmen er det unge folk som har hovedrollen, i stedet for de vi tenker på som typiske bilturister.

– Vi ønsket å tenke litt nytt og tror det er et marked her, men det ekskluderer ikke andre målgrupper, understreker Løken.

Her kan du melde deg på nyhetsbrevet fra Vegnett.

Fra filminnspilling. Foto: Tonje Tjernet
Fra filminnspilling. Foto: Tonje Tjernet
Folk fra mange land skal kunne kjenne seg igjen

Ett av målene med filmen var å lage en universell film som kan være like varm og sjarmerende for nordmenn og europeere som for asiatere og amerikanere.

-Alle nasjonaliteter skal kunne kjenne seg igjen i denne filmen. En «roadtrip» er noe du kan legge ut på enten du er 35 eller 65 år, sier Løken.

-Vi håper også at vi har klart å lage en film som skaper reiselyst og ønske om å oppleve noe av det de ser i filmen. Nasjonale turistveger er noe som berører, og vi ønsker å formidle stemningen og opplevelsen på turistvegen. I tillegg var det viktig å fremheve arkitektur i natur, spesielle utsiktpunkt og rasteplasser. Vi ville også vise hvordan vegen beveger seg gjennom landskapet. Opplevelsene underveis skal være ekte og skildre hva man faktisk kan gjøre langs en nasjonal turistveg, sier Løken.

Sognefjellet valgt som kulisse 

Det finnes 18 nasjonale turistveger, men Sognefjellet ble valgt som kulisse for filmen:

-Denne vegen har en dramaturgisk oppbygging med mange og mektige inntrykk. Den svinger seg gjennom kulturlandskap i Lom og over vår høyeste fjellovergang og innfallsporten til Jotunheimen før den ender innerst i Sognefjorden. Den var også blant de fire første strekningene som fikk status som Nasjonal turistveg for tjue år siden, forteller Løken.

Sognefjellet viste seg fra sin beste side under innspilling. Silja Løken var Vegvesenets prosjektleder for filmen.
Sognefjellet viste seg fra sin beste side under innspillingen. Silja Løken var Vegvesenets prosjektleder for filmen.

 

 

 

Kommentarer (3)

  1. Joar Guttormsen sier:

    Fin film, men ikke mange dagene i året en har det været der 😉

  2. Silja Lena Løken sier:

    Hei Joar, Ja vi var ubeskrivelig heldig med været de fire dagene filmproduksjonen varte. Er man heldig viser Sognefjellet seg fra sin aller beste side, så ser man gode varsler bør man kaste seg inn i bilen og ta turen – om man kan!

  3. Håvard Parr Dimmen sier:

    Kjekt å sjå at det framleis er «liv» i ca 20 år gamle installasjonar / møblar. Det indikerer at kvaliteten må vere bra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*