Fra møtet i Kina der kampanjen EV30@30 ble signert. Foto: Sigve Aasebø.

Norges elbilsatsing har inspirert flere land til å vri bilproduksjonen mot elektrifisering

Publisert:
7. september 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Ti land er med på en kampanje med mål om at 30 prosent av solgte biler i 2030 skal være helelektriske, plugg-inn eller brenselceller.

Norge har den største elbilandelen i verden, og andre land er nysgjerrige på Norges erfaringer. Ved å satse på elbiler har Norge vist vei og åpnet et nytt marked.

Har vist at elbilen fungerer som hverdagsbil

-Hvis ikke Norge hadde satset på elbil, tror jeg det hadde tatt mange år før kampanjen EV 30@30, som i sommer ble underskrevet i Beijing, hadde sett dagens lys. Før var elbil et sært produkt, men Norge har vist at elbilen fungerer som hverdagsbil.

Det sier Sigve Aasebø i Statens vegvesen som jobber med utslipp og kjøretøyteknologi. Sammen med kollega Asbjørn Johnsen var han til stede på et ministermøte i Beijing der kampanjen EV 30@30 ble lansert. De besøkte også en av de største elbilprodusentene i Kina, BYD (Build Your Dreams).

Sigve Aasebø og Asbjørn Johnsen i Statens vegvesen var til stede da kampanjen EV30@30 ble underskrevet av 10 land.
Sigve Aasebø og Asbjørn Johnsen i Statens vegvesen.

 

-Takket være Norges satsing på elbil, ser flere land at det er mulig å satse på elbilteknologi og øke sin elbilandel, sier Johnsen.

 

Signert av flere bilproduserende land

Olje- og energiminister Terje Søviknes skrev under kampanjen på Norges vegne. Over halvparten av landene som har signert produserer biler:

  • Kina
  • India
  • Japan
  • Finland
  • Norge
  • Sverige
  • Nederland
  • Frankrike
  • Canada
  • Mexico

-Tyskland har ikke undertegnet denne avtalen. Der er kanskje opp mot halvparten av arbeidsplassene knyttet til forbrenningsmotorer. En dramatisk omlegging til elbilproduksjon vil derfor bety mye for tyske arbeidsplasser, sier Johnsen

-Norge har allerede en andel av nybilsalget hvor over 30 % er rene elbiler eller har plugg-inn teknologi. Rikelig tilgang på strøm fra fornybare energikilder, gir derfor god effekt for å redusere lokale forurensninger fra biltrafikken og redusere klimagassutslippene. Men for land som Kina, India og Japan er dette et stort løft som krever heftige omstillinger, sier Johnsen.

I sommer gikk India enda lenger, og ønsker nå at 100 prosent av solgte biler i 2030 skal være elbiler/plugg-inn.

Kina er verdens største elbilprodusent

Kina produserer dobbelt så mange biler som USA, og har nesten halve verdensproduksjonen av elbiler. Nå er ambisjonen å dreie hele bilproduksjonen i retning av elbiler. Landet ser elektrifisering av egen bilpark som et viktig bidrag for å bedre lufta i sine storbyer. Dette er en mulighet for kinesisk bilindustri til å bli konkurransedyktig på det internasjonale markedet. I juni var 2,5 prosent av de solgte bilene el eller plugg-inn. Målet for 2018 er åtte prosent.

-Nå blir det ikke lenger Norge, men Kina og India som leder an i elbilsatsinga for personbil, sier Aasebø.

Asbjørn Johnsen fra Statens vegvesen viser lading av elbil med kinesisk mobil ladestasjon Foto: Sigve Aasebø
Asbjørn Johnsen fra Statens vegvesen viser lading av elbil med kinesisk mobil ladestasjon Foto: Sigve Aasebø

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*