Norge må bli bedre rustet mot klimaendringer, noe det forskes på over åtte år i Klima 2050. Illustrasjon: Jon Opseth, Statens

Skreddersyr nytt regntøy til Norge

Publisert:
12. oktober 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Det flommer over med skred og stengte veger. I Klima 2050 forskes det på spreng for å skreddersy et regntøy som holder vann for infrastruktur og bebyggelse.

Vegene våre drukner oftere og oftere. Været blir verre og verre, og klima endrer seg fortere enn forskningen.

Fra flommen på Sørlandet i høst - fylkesveg 302 i Vest-Agder. Foto: Karsten Utsogn
Fra flommen på Sørlandet i høst – fylkesveg 302 i Vest-Agder. Foto: Karsten Utsogn
Klima 2050: Landsomfattende dugnad

Klima 2050 er et senter for forskningsbasert innovasjon i regi av Sintef.  Målet er å utvikle kunnskap som kan føre til smarte tiltak som vil redusere skade på infrastruktur som skyldes klimaendringer, økt nedbør og flom­.

Forskere, private og offentlige samarbeider om løsninger i åtte år, og Statens vegvesen er blant støttespillerne.

Oppsummerer to års arbeid på konferanse

Forskere har blant annet jobbet med løsninger for hvordan en kan håndtere overvann bedre og tiltak som kan forebygge vannutløste skred.

Resultatet fra de første to årene til Klima 2050 vil bli oppsummert på en konferanse i Trondheim 26. oktober.

-Trenger mer kunnskap

-Dette er viktig stoff for Statens vegvesen. Vi trenger mer kunnskap, og konferansen er en viktig møteplass for dem som jobber med klima. Det sier Gordana Petkovic som jobber med klimatilpasning i Statens vegvesen.

Små nedbørfelt som gjør stor skade

På Klima 2050-konferansen skal blant annet Vegvesenet, gjennom Naturfareforum, bidra med et foredrag om små nedbørfelt.

– Vann i små nedbørfelt kan gjøre stor skade, men er vanskelige å forutsi og noe vi må vite mer om, sier Petkovic.

Klima endrer seg kjappere

-Klima og naturen endrer seg kjappere enn vi klarer å omstille oss. Antall spørsmål og tema vi skulle forsket på innen flom og jordskred øker for hver dag. I tillegg er det et krevende tidsgap mellom forskning og anvendelsen av kunnskapen på vegen. Den nasjonale satsingen i Klima 2050 skreddersyr løsninger som gjør dette gapet mindre. Men Vegvesenets prosesser og regelverk må vi ta ansvar for selv, sier Petkovic.

Blir dyrt å spare ved å ikke bygge høyt nok og sterkt nok

-I flere år har vi utvikle klimatiltak som tar høyde for mer vann. Vi må bygge høyt nok og sterkt nok med store nok kulverter. Sparer vi penger på det vi har jobbet med i flere år nå, vil det koste oss mye senere i form av skader og dårlige transporttilbud, understreker Petkovic.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*