Brukt airbag med hull og skader ble ikke erstattet med ny - bare rullet opp og festet. (Foto: Statens vegvesen)

Den gamle, opprevne airbagen var rullet opp og festet med stropper.

Publisert:
10. mars 2016
Av
Henriette Erken Busterud

Hvert år får Vegvesenets kontrollører inn flere importerte biler til godkjenning og registrering som ikke er reparert riktig. Det kan få fatale følger i trafikken hvis dette ikke oppdages. Noen prøvde å få godkjent denne bruktimporterte bilen med brukt airbag.

En gjenganger på trafikkstasjoner er biler som er importert fra et EU-land, men som har ei fortid som vrak i USA. Denne bilen, en Nissan Leaf, er et eksempel på dette.
Da kontrollørene ved Bergen trafikkstasjon skulle godkjenne denne, som kom fra Polen, var det flere ting som fikk varsellampene til å lyse.

Vrak fra USA gjenoppstår i Øst-Europa

-Det var tydelig at det dreide seg om en amerikansk bil – for et trenet øye var det lett å se på skiltstørrelsen og utformingen av lys med mer.  Videre så vi at den var mangelfullt reparert, og det var all grunn til å bli mistenksom. Vi vet nemlig at det er mange vrak som er tatt ut av trafikken i USA som selges på auksjon og «repareres» i et øst-europeisk lavkostland. Både arbeidskraft og deler er billigere der. Men vi vet også at det gjøres mange mangelfulle reparasjoner, i tillegg til at det er et stort marked for stjålne deler der.
Det sier Lars Harald Drange ved Bergen trafikkstasjon som har fått inn flere slike biler til registrering/godkjenning.

Detektiver på internett

I dette tilfellet søkte Vegvesenets kontrollører opp bilen på nettet og kjøpte inn full skaderapport med bilder fra flere kilder i USA.
-Bildene viste tydelig hva slags skader bilen hadde da den ble solgt på auksjon i USA. Bilen hadde en såkalt «salvage title» som er et vognkort for biler som er skadet. Slike biler er tatt ut av trafikken på grunn av kollisjoner, at de kan være stjålet og ramponert eller fordi elektronikken og annet utstyr er ødelagt av flom og så videre, forklarer Drange.

Airbagen ikke reparert

Ved kontroll av bilen ble det avdekket mye fusk og fanteri. Dette ble ikke fanget opp på registreringskontrollen i Polen, og den slapp gjennom nåløyet for å bli godkjent på ny der.

-Da vi sjekket airbagene var de ikke byttet, noe som skal gjøres. Den gamle opprevne airbagen var rullet opp og festen med stropper. Under gulvteppet var det kitt som skulle skjule reparasjoner. Bilen hadde blant annet også rustne sveisepunkter og det var dårlig tilpasning mellom dør og karosseri. I tillegg er det nok mye vi ikke ser uten å demontere bilen, sier Drange.

Vegvesenets kontrollører går grundig til verks. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Vegvesenets kontrollører går grundig til verks.<br />Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Vær obs hvis du importerer bil

Ei ny EU-forskrift som trådte i kraft i september 2012 gjør det lettere å handle bil over landegrensene i EU. Det er ikke lenger krav til dokumentasjon på tekniske krav hvis bilen er trafikksikker og ikke er til skade for miljøet.
-Privatpersoner bør være obs når en bil kommer fra et land utenom Europa. Kommer de fra eksempelvis USA, via et EU- land, er det grunn til å være ekstra oppmerksom. Da bør de sjekkes ekstra nøye for å forsikre seg om at alt er på stell.
Det sier seksjonsleder Jon Molnes som er leder av Statens vegvesens nyopprettede seksjon for trafikant- og kjøretøykriminalitet.

-Kontrollene vi gjennomfører er viktige med tanke på at vi kan oppdage og luke ut potensielt trafikkfarlige kjøretøy. Samtidig kan kontrollene avsløre useriøse aktører og bidra til at den seriøse delen av bransjen ikke undergraves av luringer og kjeltringer, sier Molnes.

Toppen av isfjellet

-Vegvesenets dyktige kontrollører ved Bergen trafikkstasjon og andre steder har avdekket flere slike biler. Jeg er redd vi bare ser toppen av isfjellet. Reparasjon av storskadede og kondemnerte biler og flytting av disse mellom land er et stort problem innad i EU. Dette er blant sakene vi skal se nærmere på, sier Molnes.

Register over storskadede biler

Vegvesenet skal i samarbeid med Finans Norge få på plass et offentlig register over storskadede og kondemnerte biler. Her vil bilkjørere kunne sjekke dokumentasjon på tidligere reparasjoner.

Jon Molnes, Vegdirektoratet (Foto: Henriette Erken Busterud)
Jon Molnes, Vegdirektoratet (Foto: Henriette Erken Busterud)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*