Test av fraktsykkel på workshop i Oslo. Foto: Henriette Erken Busterud

Stort potensial for sykkelfrakt i by

Publisert:
22. juni 2016
Av
Henriette Erken Busterud

Det kan være både raskere og billigere å frakte småpakker med sykkel i stedet for bil i by. Oslo kommune og Statens vegvesen arrangerte nylig en workshop der deltagerne fikk praktiske tips.

Lastesykler passer perfekt til å frakte småpakker på inntil to hundre kilo. En europeisk kartlegging viser at en av fire vareleveranser i by kan gjøres på sykkel. Varesykkel er også brukt i en del i byer rundt i Europa, men her til lands er det ikke så mange å fraktsykler å se i profesjonell varetransport. Potensialet for å frakte mer på varesykkel er stort: Bare i Oslo sentrum er det 20 millioner leveranser med varebiler og små lastebiler i løpet av et år.

Sykkeltransport i bilfrie gater

I Oslo vil det om noen år bli flere bilfrie gater. Det kan få konsekvenser for varelevering som mange steder vil begrenses, både i tidspunkt og størrelse. De som driver sykkeltransport vil dermed få et konkurransefortrinn

Workshop

Oslo kommune og Statens vegvesen arrangerte nylig en workshop i Oslo. Deltagerne drev enten med varetransport på sykkel – eller hadde lyst til å starte et sykkelbasert transportfirma.

-Varesykkel har et uutnyttet potensiale i flere byer. I framtida kan vi redusere antall godsturer med bil ved å få småpakker over på transportsykkel, og vi håper workshopen kan stimulere flere til å starte med varetransport på sykkel, sier Toril Presttun i Statens vegvesen. Hun leder FoU-programmet bylogistikk,og transportsykkel en av løsningene de skal se på.

Trenger pilotprosjekt

Siden sykkeltransport er ganske nytt i Norge, trenger Vegvesenet flere pilotprosjekt for å få erfaringer. Det kan bli aktuelt å gjennomføre et pilotprosjekt i samarbeid med DHL og Oslo kommune om å teste ut en mikroterminal med omlasting fra bil til lastesykkel.
– Hvis det der aktuelt med liknende pilotprosjekt i andre byer, så er det bare å ta kontakt med meg sier Presttun.

Foredragsholder fra Cambridge

Foredragsholder på workshopen var Gary Armstrong fra Outspoken Delivery i Cambridge. Firmaet er en av 13 partnere i EU-prosjektet CycleLogistics
Armstrong reiser fra land til land i Europa og holder workshoper for myndigheter og kommuner i regi av EU-prosjektet.

Gary Armstrong kom med mange nyttige tips på workshopen. Foto: Henriette E Busterud
Gary Armstrong kom med mange nyttige tips på workshopen. Foto: Henriette E Busterud
Nyttige tips

Deltagerne på work-shopen fikk høre om fordeler og ulemper ved ulike fraktsykler. Videre fikk de en rekke tips om alt fra prising til markedsføring. Her kan du se foredraget Armstrong holdt denne dagen.

Har fulle ordrebøker

Blant deltagerne var Morten Kjelkenes fra Oslo transportsykkel.
– Det er i vinden med fraktsykler, og vi har fulle ordrebøker. Syklene kan takle rundt hundre kilo last, det er stablinga som er verst, ikke tyngden påpeker Kjelkenes.
Han syntes det var interessant å høre på Armstrongs erfaringer, blant annet hvordan en skal levere/laste om og tenke soner og omlastning.

 

 

Én kommentar

  1. Einar Spurkeland sier:

    Bysykkelordningen kan jo tilby lastesykler til private for å frakte varene fra butikken og hjem. For levering fra terminal til butikk er nok det nødvendig med større biler. Oslo er jo heldig som har en byterminal på Alnabru der Schenker har vært siden 1976 (Linjegods). Logistikkclusteret i Groruddalen/Alnabru er nær sentrum, men det mangler godsprioritering på veinettet og det manler lastestopp i sentrum. Fjerning av ladeparkering og annen personbilparkering i sentrum vil bidra til bilfritt sentrum.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*