Mye kan gjøres med enkle midler for å gjøre det enklere for syklister. Foto: Henriette Erken Busterud

Fikk sykkeltrasé på en, to, tre

Publisert:
23. januar 2017
Av
Henriette Erken Busterud

-Vi rullet ut 700 meter rød løper midt i sentrum på fire måneder!

Det forteller sykkeldirektør Rune Gjøs i Oslo kommune.

Ved hjelp av noen skilt og litt asfalt har de på rekordtid fått på plass 700 meter av en høyt savnet tverrforbindelse gjennom Oslo sentrum.

-Fra første idé til alt var gjort tok det fire måneder. Og det er inkludert fire ukers høring i forbindelse med skilting og legging av litt ny asfalt, sier Gjøs fornøyd.

Denne strekningen er en del av en lengre rute på 6 km der Oslo kommune i 2015 og 2016 har gjennomført tiltak på rundt tre kilometer. I år er målet å få på plass 9 km med ny sykkeltilrettelegging innenfor Ring 3.

Husk å melde deg på nyhetsbrevet fra Vegnett.

Har skiltet bort bilene

Oslo kommune har brukt raske og smarte tiltak etter boka som så å si er gratis:

Mye ble ordnet med disse  skiltene:

Foto: Henriette Erken Busterud

-Vi fjernet parkeringsplasser i ei enveiskjørt gate til fordel for sykkelfelt og innførte toveis-sykling. Videre lagde vi et rødt sykkelfelt med bredde på over to meter i stedet for 1,5 som er normalen. Det gjorde vi fordi det framover vil bli flere lastesykler som tar større plass. Som et midlertidig tiltak stengte vi en liten gatestubb for trafikk og erstattet parkeringsplasser for biler med sykkelparkering, sier Gjøs.

Sykkeldirektør Rune Gjøs i Oslo kommune i to meter bredt sykkelfelt som er en halv meter bredere enn vanlig.
Sykkeldirektør Rune Gjøs i Oslo kommune i to meter bredt sykkelfelt, noe som er en halv meter bredere enn vanlig.

En midlertidig sykkelparkering for bysykler er også på plass. Både denne og skiltene vil bli flyttet senere når ei gate i nærheten er ferdig oppgradert.

Strakstiltak i påvente av oppgraderte gater

Gjøs sier de vil gjøre flere strakstiltak i påvente av at gater skal oppgraderes.

-Før ventet vi med å gjøre tiltak når vi visste det var planer om å utbedre gater å sikt. Nå gjør vi heller strakstiltak som kan fungere inntil videre og som er enkle å endre.

Får forståelse fra butikkeiere

Gjøs sier de er opptatt av å ha god dialog med de som driver butikk og har kontorer der de gjør tiltak.

– Vi er opptatt av å ta hensyn til behovene til de som driver næring og være pragmatiske. For eksempel har vi lagd plass til en søppelcontainer mellom et sykkelfelt og fortauet der det var behov for det, sier Gjøs.

-Vi merker ellers at de som holder til i sentrum har større forståelse for at det er behov for plass til sykkel i stedet for privatbiler enn de er i boligområder.

Vegvesenet vil enkle tiltak skal inspirere andre

Vegvesenet skal samle gode eksempler fra hele landet på enkle og sikre tiltak som kan få flere til å sykle og gå. Med enkle tiltak menes tiltak som koster lite, som kan gjennomføres raskt og som ofte ikke trenger reguleringsplan eller politisk behandling.

-Vi har mye å ta av, for det blir nå gjort veldig mye bra, både i Oslo og ellers i landet. Dette har vi lyst til å samle, slik at de gode eksemplene kan være til inspirasjon for andre, sier seniorrådgiver Torstein Bremset i Statens vegvesen.

Eksempler på enkle tiltak:
  • fartsdempende tiltak
  • toveis sykling i envegsregulerte gater
  • sykkelbokser (eget ventefelt for syklister i lysregulerte kryss)
  • sykkelpassasjer
  • nedsenket kantstein
  • blindvei med unntak for syklister
  • snarveier
  • smart sykkelparkering

    Sykkelboks - ett av flere enkle tiltak som gjør det bedre for syklister. Foto: Sykkelprosjektet, Oslo kommune
    Sykkelboks – ett av flere enkle tiltak som gjør det bedre for syklister. Foto: Sykkelprosjektet, Oslo kommune

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*