Fra Hommelvik i 1967. Foto: Bjørn Sandelien

101 barn ble drept i trafikken i 1970: «Hvis nå bare norske mødre kunne lære seg å passe på barna sine, så ville det ikke bli flere ulykker»

Publisert:
24. mars 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Denne uttalelsen fra en mannlig samferdselstopp var så provoserende at flere kvinner som jobbet med planlegging engasjerte seg i barneulykker.

Til sammen mistet 560 livet i trafikken i 1970, hvorav 101 barn. Nesten halvparten av de 560 var myke trafikanter

Nedgang i barneulykker på nesten hundre prosent

Siden 1970 har det vært en nedgang i barneulykker på nesten hundre prosent: I fjor omkom to barn under 16 år i trafikken.

Kvinner bak planleggingsrattet

I dag er sikring av barn som myke trafikanter den viktigste årsaken til at så få barn dør i trafikken. Sikring av barn i bil er også viktig. Men kanskje er det aller viktigste som skjedde at kvinner ble med i planleggingsarbeidet på syttitallet: Det gjorde noe med hvordan en så på verdien av barn og oppvekstmiljø.

Barn i trafikken var et ikke-tema

– Barn var et ikke-tema på den tida. Det var menn som planla hvordan ting skulle være, og barns interesser ble ikke i varetatt. Den gang var det jo vi kvinner som tok oss av barna og hadde forståelse for hvor impulsive barn er og hva en kan forvente at de forstår. Det sier Sidsel Sandelien som Vegvesenets første kvinnelige leder på teknisk side – og som helt fra starten har glødet for trafikksikkerhet.

Illustrasjon fra rapporten «Søkelys på bakgården»
Illustrasjon fra rapporten «Søkelys på bakgården»

Bil viktigere enn barn i by På syttitallet ble ulykker med barn ofte vurdert som barne/lekeulykker, og ikke trafikkulykker. En kunne nærmest forvente at barn kunne dø i trafikken, akkurat som det kunne skje uhell i slalombakken.

-Det gjorde meg virkelig forbanna, sier Sandelien.

En ledende, mannlig aktør i samferdselsbransjen kom til og med med følgende kommentar til ulykkessituasjonen: »Hvis nå bare norske mødre kunne lære seg å passe på barna sine så ville det ikke bli flere ulykker».

«Barn og trafikk» i Barneåret 1979

Etter hvert skjønte de som jobbet med styre og stell at det måtte gjøres noe for å få færre drepte barn i trafikken. «Barn og trafikk» ble tema i barneåret 1979.

-Dette ble et viktig år. «Aksjon skoleveg» ble opprettet og 30.000 farlige steder langs vegen ble registrert. Det kom på plass penger til gang- og sykkelfelter, rumlefelt og fartshumper, sier Sandelien som var fartshumpenes mor.

-Det var en seig kamp å få på plass fartshumper. Jeg pleide å si at det var bedre å få fartsdump i bunnpannen enn barn på støtfangeren.

Enkeltskjebner bak hvert tall

Da Sandelien skrev diplomoppgave om ulykker på E6 i Gudbrandsdalen leste hun utallige ulykkesrapporter.

-Noe som virkelig satt en støkk i meg var da jeg leste om tre barn som akte ut i vegen, og alle døde. Dette har vært medvirkende til at jeg har brent for trafikksikkerhet i alle år. En annen hendelse som virkelig traff meg var da faren til Åshild, en jente som omkom i trafikkulykke i Kristiansand, sto fram på forsiden av Fædrelandsvennen. Han sa Åshild ikke bare måtte bli et tall i statistikken! Den gang hadde jeg akkurat fått mitt tredje barn og tenkte på hvor forferdelig det må være å miste et barn. Og nå, 40 år etter, skal jeg faktisk møte faren til Åshild på nytt.

Sidsel Sandelien -Det er godt å se at vi har lykkes med å få færre barneulykker, men vi har ingen barn å miste! Foto: Henriette Erken Busterud
Sidsel Sandelien: -Det er godt å se at vi har lykkes med å få færre barneulykker, men vi har ingen barn å miste! Foto: Henriette Erken Busterud

 

 

 

Kommentarer (4)

  1. Kristin Fostervold sier:

    I 1966 ble lillebroren min påkjørt og alvorlig skadet. Han var 4-5 år og kjørte på trehjulsykkel rett ut i hovedvegen. Avkjørselen han kom fra, gikk til et helt nyregulert boligfelt som var fullt av familier med unger. Fartsgrensen på hovedvegen (den gang riksveg 620) var 80 km i timen, avkjørselen var ikke merket og sikten var dårlig. Sjåføren var turist på gjennomreise og han hadde bilen full av sin egen familie. Han hadde selvfølgelig ingen sjanse til å forutse at det kom en unge som skutt ut av en kanon rett inn i vegen.
    Ja en kan virkelig spørre – hva TENKTE de på !!

  2. Mark Berger sier:

    Takk for at du deler den historien, Kristin Fostervold. Det gjør vondt å høre om broren din. Jeg tenker det er viktig å bli påminnet at ikke alle har levd under de relativt trygge forholdene som vi opplever i dag. Men selv om det er tryggere nå enn i 1966, er det fortsatt en jobb å gjøre. Alt for mange barn, og voksne, rammes fortsatt av ulykker.

  3. Konrad sier:

    I Trondheim bor barn 50 meter fra usikret motorvei i 2017. Kommunen tar ikke oppfordingen om å sikre beboelsen. Sikring av barn er et samfunnsansvar.

  4. […] Les også: 101 barn ble drept i trafikken i 1970: «Hvis nå bare norske mødre kunne lære seg å passe på ba… […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*