Sjokoladelåven i Sollia langs Nasjonal turistveg Rondane er eksempel på ei bedrift som gjør det godt. Her et sjokolade-apparat som faller i smak hos turister. ©Foto: Helge Stikbakke / Statens vegvesen

Mer penger i kassa til bedrifter langs Nasjonale turistveger

Publisert:
12. juli 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Statens vegvesen har sett på næringseffekter langs nasjonale turistveg Rondane og Nasjonal turistveg Varanger

Målet med Vegvesenets turistvegsatsing er også å bidra til næringsutvikling. En rapport om effektmåling av Nasjonale turistveger viser blant annet at reiselivsbedrifter langs Nasjonal turistveg Rondane og Nasjonal turistveg Varanger har en større verdiskapning enn sammenlignbare bedrifter i regionen.

Dobbelt så stor vekst i Rondane

Bedriftene som er analysert (39) langs Nasjonal turistveg Rondane har hatt en vekst som er over dobbelt så sterk som lignende bedrifter i distriktet på Østlandet og i hele landet for øvrig. I følge rapporten skyldes denne verdiskapningen med stor sannsynlighet at det går en nasjonal turistveg der.

Elise Nesset, som driver Sjokoladelåven sier turistvegen har hatt stor betydning:

-Særlig det at den blir markedsført nasjonalt. Sommersesongen er sprengt, så vi burde fokusere mer på skuldersesongene og vinteren. Vi ser at det øker på alt, overnattingsgjester på hotellene, hyttefolk, gjennomgangstrafikken, både regionalt og nasjonalt, og vi får stadig flere faste kunder.

Bidrar til bevisstgjøring

Også Jo Øvergaard ved Atnabrufossen Vannbruksmuseum og Militærhistorisk samling er fornøyd.

-Turistvegen har også bidratt til en bevisstgjøring av reiselivet og hvilken perle denne strekningen er, både hos turistvertene langs vegen, hos kommunale og fylkeskommunale myndigheter og politikere. Turistvegen har også skapt en lokal stolthet, og den bidrar til at nye generasjoner bosetter seg her, sier Øvergaard.

Fra 2005 til 2015 hadde reiselivsnæringa i Rondane mer en doblet verdiskapingen. Dette tyder på at arkitekturen og oppmerksomheten har skapt positive virkninger for lokalt reiseliv.

Sterk utvikling i Varanger

Langs Nasjonal turistveg Varanger er omsetningen til 44 bedrifter analysert. I perioden 2010 til 2015 har reiselivsbedriftene hatt en verdiskapingsvekst på 15 prosent i året, noe som karakteriseres som en svært sterk utvikling. Veksten har vært høyere enn hos tilsvarende referansebedrifter i Finnmark og Nord-Norge.

Fuglekikkingen er blitt en del av Nasjonal turistveg Varanger, og der har det også blitt en formidable økningen av bobilturister.

-Turistveg er hovedpilar

-Nasjonal turistveg Varanger er en av hovedpilarene som reiselivet hviler på. Jeg markedsfører det for alt det er verdt. I 2011, det året Steilneset minnested åpnet, var det et markant skille, med en veldig økning i turismen. Siden har det bare økt jevnt år for år, sier Ingjerd Tjelle som driver Ekkerøy feriehus.

Ytterligere dokumentasjon fra Statens vegvesen viser det samme for turistvegstrekningene Andøya, Gaularfjellet og Ryfylke

Utsikten ved Nasjonal turistveg Gaularfjellet - et eksempel på turistvegtiltak som har bidratt til liv i reiselivsnæringa lokalt. Arkitekt: code arkitektur as Foto: Jiri Havran
Utsikten ved Nasjonal turistveg Gaularfjellet – et eksempel på turistvegtiltak som har bidratt til liv i reiselivsnæringa lokalt.<br />Arkitekt: code arkitektur as Foto: Jiri Havran

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*