Asbjørn Johnsen fra Statens vegvesen viser lading av elbil med kinesisk, mobil ladestasjon Foto: Sigve Aasebø

Fikk innblikk i den kinesiske elbilrevolusjonen

Publisert:
12. september 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Kineserne produserer flest elbiler og satser på bildeling. De har 300.000 elbusser, 200 millioner elsykler og –mopeder.

«Kinas vei fra stor bilindustri til avansert bilindustri går gjennom elektrifisering», sier Kinas president Xi.

Sigve Aasebø og Asbjørn Johnsen, som jobber på Kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, fikk god innsikt i framtidas teknologi da de var på en ti-dagers studietur i Kina.

Her kan du melde deg på nyhetsbrevet fra Vegnett.

Asbjørn Johnsen på en av Kinas mange elsykler. Foto: Sigve Aasebø
Asbjørn Johnsen på en av Kinas mange elsykler. Foto: Sigve Aasebø

Kina i front på tunge elkjøretøy

Bakgrunnen for Kina som reisemål er deres satsing på elbusser og tiltak for å få bedre byluft.

-Vi er verdens beste på salg av elbiler og ladbare hybrider som nå utgjør nesten halvparten av nybilsalget. Men vi har ikke kommet langt når det gjelder tunge kjøretøy, og her har vi mye å lære. I 2030 er NTP-målet at nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy. Skal vi nå disse målene, må vi få flere mellomstore og store elkjøretøy, påpeker Johnsen.

De to var også til stede på et ministermøte der ti land signerte en kampanje om 30 prosent miljøvennlige biler i 2030 – EV30@30

Travelt program

Turen gikk til Beijing og Shenzhen, byer som virkelig tar tak for å rense bylufta. I Shenzhen, som har 13 millioner innbyggere, har de for eksempel kun elbusser.

Sigve Aasebø og Asbjørn Johnsen i Statens vegvesen var til stede da kampanjen 30@30 ble underskrevet av 10 land.
Sigve Aasebø og Asbjørn Johnsen i Statens vegvesen var til stede da kampanjen 30@30 ble underskrevet av 10 land.

På studieprogrammet sto blant annet teknologisk utstilling, ministermøte med signering av elbilkampanje, møte med datafangstfirma, bildelingsselskap, bilingeniørforeningen i Kina og besøk hos BYD, produsenten av verdens mest solgte elbil.

Elbilrevolusjon

Kina har startet en elbilrevolusjon. Der er det ikke sånn at alle har en bil eller to i garasjen, og ingen trenger å avlæres å kjøre bensinbil eller alene i bil. Folketall, luftproblemer og klimaendringer gjør at elektrifisering og bildeling er løsning.

-Elbilene blir subsidiert med 50 prosent fra staten, mens en hybrid/plugg-inn får halvparten. I dag er elbilandelen i Kina bare på en prosent, så kineserne var imponerte over elbilandelen vår og opplever at vi går foran og får erfaringer som de har nytte av, sier Aasebø.

Kina planlegger å forby bensin- og dieselbiler

BYD – en stor elbilprodusent

Build Your Dreams – BYD er en av Kinas store elbilprodusenter. Utenfor Kina er det ingen servicetilbud, så der selges BYD kun som taxi-flåter til USA og Europa.

Fra BYDs hjemmeside Kinas største elbilprodusent, som også selger elbusser. Blant annet de som skal testes ut i Oslo i høst
Fra BYDs hjemmeside Kinas største elbilprodusent, som også selger elbusser. Blant annet de som skal testes ut i Oslo i høst

-Vi var på fabrikkområdet til BYD for å se på elbussene som er solgt til mange byer i Europa, også de som skal testes i Oslo i høst, forteller Johnsen.

BYD har bygd en Monorail – ei t-bane i lufta – på fabrikkområdet sitt for å vise hvordan det fungerer.

Monorailstasjon fem meter over bakken på fabrikkområdet til BYD. Foto: Sigve Aasebø
Monorailstasjon fem meter over bakken på fabrikkområdet til BYD. Foto: Sigve Aasebø

Behovet for smart transport i Kina er så stort, at når noen har en løsning, er det nesten et utømmelig marked. BYD har også utviklet elkjøretøy til gruver, havner, flyplasser og anleggsmaskiner som har eldrift.

Verdens beste på bildeling

Kina har den beste bilteknologien og appene for bildeling – der er det mye enklere enn her.

BYDs monorailbane med ladekarusellgarasje for ansattes elbiler i bakgrunnen. Foto: Sigve Aasebø
BYDs monorailbane med ladekarusellgarasje for ansattes elbiler i bakgrunnen. Foto: Sigve Aasebø

-I Bejing snakket vi med et bildelingsfirma som har 10.000 biler i 24 byer i Kina mens målet er 300.000 biler globalt om tre år. Å bruke en sånn bil kostet litt mindre enn en taxitur der, forteller Aasebø.

Deler alle elbil-data

Han forteller at mange andre land har et annet syn på data og personvern enn i Norge:

– Vi hadde et møte med EV-Data, som samler data for 35 bilprodusenter (inkludert flere vestlige). Det er stor datafangst på 120.000 elbiler i Kina. Der registreres bruken av elbilene hvert 30 sekund: Antall passasjerer, hvem som har leid, hvor de kjører og så videre. Alle bilprodusenter får tilgang til dataene, slik at de får kunnskap som kan brukes til å utvikle elbilene etter behovet.

Forbud mot forbrenningsmotor på mopeder

Det er nå et helt annet gatebilde i mange byer enn det var for noen få år siden.-Jeg så ingen blårøyk fra totaktsmopeder. I stedet var det en vrimmel av lydløse og utslippsfrie mopeder og sykler. I 2012 forbød de alle biler eldre enn 15 år.Hver 6. person har elsykkel. De har 200 millioner elsykler og elmopeder og noen millioner delings-elsykler, forteller Johnsen.

Imponerende kræsjtester

I følge Johnsen er anleggene for kræsjtesting av biler veldig bra. -På BYD-fabrikken hadde de fasiliteter som ikke står tilbake for det jeg har sett hos europeiske bilprodusenter. De tester både på amerikansk, europeisk og japansk standard, sier Johnsen.

Fra kull til sol og vind

-Før åpnet Kina et nytt kullkraftverk i uka, men det blir færre og færre til fordel for vind- og solenergi. De legger om hele energisystemet og subsidierer mye solkraft. Det er blant annet derfor det norske selskapet REC har slitt i konkurransen om å selge solcellepaneler, forklarer Aasbeø.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*