Trolsk bilde fra Trollstigplatået. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Foto: Jarle Wæhler / Statens vegvesen

Nasjonale turistveger hovedoppslag i reisebilag i New York Times

Publisert:
17. oktober 2017
Av
Henriette Erken Busterud

Nettsiden med reisebilaget har 30 millioner unike besøk i måneden. I følge byrået Innovasjon Norge bruker, har denne saken en estimert verdi på rundt 20 millioner kroner.

Mandag hadde New York Times et stort oppslag om turistvegene.

-Når jeg nå ser tilbake virker min norske bilferie som en av de mest uvirkelige og meningsfulle jeg noen gang har vært på, selv etter mange år med spennende turer. Minnene snurrer i hodet mitt som en filmtrailer, så film-aktig og overraskende at jeg fortsatt nesten ikke kan tro at turen var virkelig. Den urørte skjønnheten, følelsen av drama. Kanskje var det nettverket av vakker kunst og arkitektur som fikk meg til å føle meg dristig og modig ved reisens slutt. Og det er jeg takknemlig for.

Sitatet er oversatt fra artikkelen i New York Times – skrevet av den bereiste journalisten Ondine Cohane.

Redaksjonell omtale er beste reklame

-Det er meget inspirerende når aviser, magasiner og nettsteder slår opp Statens vegvesens turistvegsatsing, ikke minst  internasjonalt. Det sier Per Ritzler i Statens vegvesen som blant annet har ansvar for å tilrettelegge for journalister.

-Vi bruker som kjent ikke en krone på reklame eller annonser. Derfor er redaksjonell omtale i dette omfanget, og i et slik prestisjeprodukt som New York Times, meget verdifull, ikke minst når det gjelder attraksjonens troverdighet og autoritet. Oppslag som dette i store kjente medier er også de mest effektive for å utløse reiselysten hos leserne, sier Ritzler.

Nasjonale turistveger er omtalt på mange språk verden rundt.
Nasjonale turistveger er omtalt på mange språk verden rundt.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*