Vegdirektør Terje Moe Gustavsen satt seg bak rattet for selv å vise at det virtuelle gjerdet fungerer. (Foto; Mark Berger)

Viste hvordan man kan tvinge hybridbiler til å kjøre elektrisk

Publisert:
20. oktober 2017
Av
Mark Berger

Data fra Statens vegvesen muliggjør det Volvo omtaler som et teknologisk kvantesprang.

Det kalles Geofence, eller Virtuelt gjerde. Det kan være en by, en bydel eller et annet område man definerer. Innenfor dette virtuelt inngjerdede området kan man lage egne regler. For eksempel at innenfor et avgrenset sted skal det være forbudt å kjøre med diesel- eller besninmotorer. Kun elbiler eller andre utslippsfrie biler kan kjøre her. Kjører du en hybridbil vil bilen automatisk koble ut bensinmotoren, og kun elmotoren vil fungere. Med dagens muligheter for digital kommunikasjon kan denne typen virtuelle, dynamiske gjerder erstatte statiske, fysiske bommer og lignende .

Vegvesenet deler data med eksterne

Det var nettopp dette som ble vist frem i Oslo torsdag. I et møtelokale i Vegdirektoratets kontorbygg i Oslo plottet prosjektleder i Statens vegvesen, Ane Dalsnes Storsæter, inn en sone langs Ring 3 og E6. Innenfor dette området bestemte Storsæter at det kun var lov å kjøre med elmotor. Statens vegvesen definerer det virtuelle området ved hjelp av data fra Nasjonal vegdatabank (NVDB).

– De dataene Statens vegvesen legger inn deler vi så med eksterne aktører, fortalte Storsæter.

Den eksterne aktøren var i dette tilfellet Volvo som hadde to demobiler ventende i gaten utenfor.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Ane Dalsnes Storsæter laget en geosone i Oslo, vises som det blå området på kartet bak henne (Foto: Mark Berger)
Prosjektleder i Statens vegvesen, Ane Dalsnes Storsæter laget en geosone i Oslo, vises som det blå området på kartet bak henne (Foto: Mark Berger)
Et teknologisk kvantesprang

– Vi snakker om et teknologisk kvantesprang, sa Øyvind Herland, administrerende direktør for Volvo Car Norway.

Han viste til at oppkopling av biler kommer til å få stor innvirkning på mobiliteten, og få stor betydning både for trafikksikkerhet og for vår praktiske hverdag.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen tok plass bak rattet i en av de to demobilene for selv å vise at det virtuelle gjerdet fungerte.

– Det fungerer absolutt, utbrøt han da bilens bensinmotor automatisk ble koblet ut så snart den kom innenfor den sonen hvor det kun var tillatt med elmotor.

– Her ser vi hvordan man kan tvinge hybridbiler til å kjøre kun på elmotoren. På mange måter får hybriden en bredere mening når man setter den inn i et sånt system.

Korridor for samvirkende ITS

Ved bruk av et slikt virtuelt gjerde kunne man belønnet hybridbilen, når den brukte elmotoren, på samme måte som elbilen blir belønnet. Problemet i dag er at man ikke kan vite om hybridbilen kjører elektrisk. Det kan man når bilen er oppkoblet og deler informasjon om hvilken motor som er i bruk.

Ane Dalsnes Storsæter forteller at Vegvesenet jobber sammen med Volvo og flere andre aktører med å etablere en korridor for samvirkende ITS i Norden. Samvirkende ITS er et system som utnytter kommunikasjon mellom kjøretøy, trafikanter og infrastrukturen for å skape sikrere og mer miljøvennlig transport.

– I dette tilfellet definerte vi en nullutslippsone. I et annet tilfelle kan vi legge inn støy som en faktor, forteller hun.

Andre muligheter kan være å belønne bruk av lastebiler med moderne utslippsteknologi. Nær skoler kan kjøretøy, for eksempel lastebiler, tvinges til å kjøre i særlig, lav fart.

Geosoneprosjektet er springer ut av Nordic Way, et samarbeidsprosjekt mellom vegmyndighetenene i Norge, Finland, Sverige og Danmark. Statens vegvesen har i tillegg til Volvo samarbeidet med Scania, Ericsson, Kapsch og Here for å lage en korridor for kooperative ITS-tjenester i Norden. Resultatet av dette er datadelingstjenesten Nordic Way Interchange. I videoen under kan du se og høre mer om det Nordic Way-prosjektet.

 

Kommentarer (7)

  1. Jens Helgheim sier:

    Supert, då kan bilen automatisk bremse for fotoboksar og gjennomsnittsmålingar basert på data frå NVDB!

  2. Torgeir sier:

    Det er kritisk at dere ivaretar personvern og datasikkerheten i dette systemet. Dataene fra bilene må være anonyme. Men dette er kommet for å bli og blir sikkert bra!

  3. Kjell Lindholm sier:

    Dette er nok forlöperen til selvkjörende biler, hvor du plotter inn bestemmelsested, bilen «vet» selv hvor den er. Jeg antar at det som er viktig nå, er at alle bilprodusenter planlegger en felles standard.

  4. oddbjørn kleven sier:

    Endelig kan de opprinnelige hybridbilene bli belønnet, de kan jo kjøres betydelig lenger på strøm enn de nyere ladbare !

  5. Øyvind Langsrud sier:

    Kvantesprang??!! Ikke særlig revolusjonerende at en ladbar hybrid kan kjøre et godt stykke på batteriet. Men vegdirektøren ønsket å gi Volvo gratisreklame, og journalisten demonstrerer at han ikke skjønner den fundamentale forskjellen på ladbare og ikke-ladbare hybrider.

  6. Mark Berger sier:

    @langsrud: Statens vegvesen samarbeider med en rekke aktører innenfor ITS-området. Som vi skriver i artikkelen er Volvo én av flere aktører. Forskjellen på ladbare og ikke-ladbare hybrider er ikke tema i artikkelen. Poenget i artikkelen er først og fremst å vise frem et konkret prosjekt, og gjennom det synliggjøre mulighetene dagens teknologi gir oss.

  7. Christian Vik sier:

    Totalt bakstreversk og meningsløst prosjekt.

    Om 2-4 år vil flertallet av nye biler som selges i Norge være helektriske. Innen 2025 vil det finnes svært få bensin- og dieselbiler på veiene, spesielt i byene. Fra da og utover vil byene få de første flåtene av selvkjørende nullutslippskjøretøy. Abonnement på disse vil etterhvert koste det samme som månedskort på bussen, selv om de første aktørene helt sikkert vil forsøke å prise seg pr. km. og ikke pr. måned.

    Dette prosjektet hadde vært interessant i 1997, men blir kun et kostnadssluk i 2017. Det kan til nød ha et potensiale innen tungtransport de neste 10-15 årene, men det er også det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*