Vinterdrift på E6 (Foto: Knut Opeide)

Nye driftskontrakter må vente litt på grunn av regionreformen

Publisert:
5. desember 2017
Av
Kjell Solem

Statens vegvesen har bedt om at alle nye driftskontrakter settes på vent.

Det opplyser avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

– Vegvesenet må sette en fot i bakken og vurdere formuleringer i kontraktsmalene med tanke på regionreformen, forklarer hun.

Sams vegadministrasjon opphører

– Jeg er klar over at dette skaper stress  både for entreprenørene som skal regne på sine tilbud – og for oss i Statens vegvesen. Men vi må se på formuleringer slik at det ikke oppstår unødvendige komplikasjoner ved eventuell overdragelse av kontraktene til ny organisasjon i 2020, legger hun til.

Vi skal rekke å inngå nye kontrakter med virkning fra neste høst

Regionreformen medfører at ordningen med sams vegadministrasjon opphører. Det betyr blant annet at fylkeskommunene overtar oppgaver Vegvesenet nå utfører for dem. En av oppgavene Vegvesenet utfører gjennom sams vegadministrasjon er å administrere driftskontrakter på vegne av fylkeskommunene.

Anbudskonkurranser må avlyses

Sandvin peker på at ingen i dag vet hva de praktiske konsekvensene av regionreformen blir.

– Vi har nettopp fått et utredningsoppdrag fra Samferdselsdepartementet. Akkurat nå er situasjonen slik at vi må ta høyde for ulike alternativer. Vi må ha driftskonktrakter, vi må drive virksomheten uten stans, samtidig som arbeidet med regionreformen pågår. Men vi skal rekke å inngå nye kontrakter med virkning fra neste høst, sier Sandvin.

Anbudskonkurranser som er i markedet må avlyses. Konkurranser som er planlagt må settes på vent inntil avklaringen kommer.

Driftskontraktene løper i fem år. Statens vegvesen må avklare hvordan kontrakter som inngås i 2018 skal følges opp for henholdsvis riksveg og fylkesveg når regionreformen gjennomføres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*