Gaute Aksnes Tønseth har fått opplæring hos godkjent trafikkskole og bestod praktisk prøve . Sensor Sigurd Næs ved Risløkka trafikkstasjon i Oslo gratulerer. (Foto: Knut Opeide)

Vegvesenet har fått nok: stenger marked for ulovlige trafikkskoler

Publisert:
5. januar 2018
Av
Giselle Jensen

Nye regler struper inntektsmulighetene for dem som driver ulovlig føreropplæring.

– Vi vil ha slutt på at kyniske bakmenn og ulovlige trafikkskoler utnytter den praktiske førerprøven som inntektskilde. Dette er aktører som kun er ute etter raske penger, og utnytter ungdom uten tanke på konsekvensene. Lovverket sørger nå for at de ikke lenger kan bruke bilene sine ved praktisk førerprøve fordi vi krever at bilen er knyttet til godkjent skole. Dersom de likevel stiller med bil som har godkjenning, blir det enkelt å avdekke forholdet mellom slike aktører og godkjente skoler, sier Jon Molnes som leder Krimseksjonen i Vegdirektoratet.

Mangler grunnleggende kunnskap

Ulovlige trafikkskoler driver en form for føreropplæring kamuflert som øvelseskjøring, og fremstiller deretter ukyndige kandidater til praktisk prøve. De tjener grovt på unge mennesker som ønsker å få førerkort. Elevene mangler som oftest grunnleggende kvalifikasjoner når de sendes inn på trafikkstasjonen for å ta førerprøven.

-De utsetter både eleven, andre trafikanter og sensoren for trafikkfare. Elevene utnyttes i en jakt på raske penger, og ender ofte med å betale dobbelt for å få førerkortet, påpeker Molnes.

Krever dokumentasjon som linker kjøretøy til kjøreskole

– Som tidligere skal vognkortet bekrefte at kjøretøyet er godkjent som førerprøvevogn eller lærevogn. Nå skal vognkortet også vise hvilken kjøreskole som disponerer kjøretøyet, sier Molnes.

Dobbelt pedalsett fortsatt lovlig

– I høringen ble det vurdert om all privat bruk av biler med doble pedalsett skulle forbys. Etter å ha gått gjennom høringsinnspillene har vi valgt å ikke forby privat bruk av doble pedalsett. Det er hensynet til trafikksikkerhet, viktigheten av mengdetrening og trygghet for den enkelte veileder som veier tungt, sier Molnes.

Han påpeker også at et slikt forslag ikke presist nok vil ramme de ulovlige trafikkskolene, siden de sannsynligvis vil fortsette som før i biler med enkle pedalsett.

Vegvesenet vil derfor fortsatt tillate dobbelt pedalsett i tre situasjoner. Det er førerprøvevogn, lærevogn og kjøretøy godkjent med dobbelt pedalsett uten at den er knyttet til trafikkskole. Kjøretøy som ikke er knyttet til godkjent trafikkskole er nå forbudt å bruke til betalt opplæring og førerprøve.

Les mer om regelverket og høringen

Én kommentar

  1. Martin Arntzen sier:

    Det er svært få som bruker dobbelt pedalsett når de øvelseskjører med barna sine. Er det montert utstyr er det i mer enn 95% ulovlig øvelseskjøring mot vederlag det er snakk om. Latterlig å ikke forby dette. Selv om noen få ville fortsatt ville nok de fleste kvie seg både bl.»lærerne» og de aktuelle kundene. Uten forbud vil den ulovlige virksomheten fortsette i stor stil. Bra at de ikke får stille til prøver, men det er ikke nok. Mon tro om det kun er hensynet til HMS hos vegvesenet som har ført til dette begrensede forbudet ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*