En analyse av 6300 fotgjengere som skadet seg i Oslo viser at 9 % ble påkjørt eller falt i gangfelt Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet vil ha slutt på glatte gangfelt

Publisert:
10. januar 2018
Av
Henriette Erken Busterud

Etter klager på glatte gangfelt i media, meldinger og rapporter fester Vegvesenet grepet og stillere høyere krav til friksjon på gangfelt.

Vegoppmerking skal ha mange egenskaper, det er krav til friksjon, synbarhet i mørke og dagslys og slitasjeegenskaper.

-Alle gangfelt som legges i år skal bli mindre glatte. Fra 2018 stiller vi nemlig høyere friksjonskrav til vegoppmerking. Etter avtale med materialprodusentene starter vi med gangfelt fordi de er mest kritisk: Der er det stor hvite flater som folk skal gå og sykle over. Hvis en syklist må bremse i et gangfelt er det fort å velte hvis det er glatt. Vi håper derfor at nye krav til gangfelt vil gjøre det sikrere for dem som går og sykler, sier Bjørn Skaar i Statens vegvesen.

Utfordret bransjen

Skaar forteller at de utfordret materialprodusenter til å teste gangfeltlinjer som folk ikke sklir på. Disse ble testet ut på et prøvefelt i sommer der produsenter fra ti land deltok.

-Det var en utfordring for produsentene å klare dette, men analysene av linjene viste at de lykkes og at det er mulig å heve friksjonskravene. Produsentene har strukket seg så langt de kan, og vi kan ikke stille strengere krav enn de kan levere. Men vi har en dialog og håper å kunne utvikle enda bedre materialer, sier Skaar.

Fra test av vegoppmerking i sommer der produsenter fra ti land deltar. Foto: Trond Cato Johansen, Rambøll

Hvorfor blir stripene glatte?

Skaar forteller at når linjene legges blir det drysset over glassperler som har en refleksfunksjon, men som også gjør linjene glatte den første tida. Dette blir det slutt på med nye friksjonskrav.

Skaar sier Vegvesenet etter hvert skal oppsummere erfaringer og vurdere om det er mulig med enda høyere friksjonskrav på annen oppmerking også – som linjer ved sykkelfelt og sykkelkryssinger.

Bjørn Skaar i Statens vegvesen

 

Én kommentar

  1. Reilstad sier:

    Ølberg havneveg er ikke blitt prioritert ser jeg! Vegen er det fem ganger så mye trafikk på nå som nordsjøvegen er stengt busser tungtrafikk….. vegen er isbelagt og ingen kan ferdes til fots og det er farlig å kjøre bil. Her må dere komme på plass å gjøre tiltak

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*