Den store Mustad-familien på tur i Giganten. (Foto fra familiealbum)

Historien om en 100 år gammel norsk bil

Publisert:
6. februar 2018
Av
Håkon Aurlien

I 1917 ble det bygd en unik seks-hjuls bil i Oslo, den gang Kristiania. Bilen, som snart fikk navnet «Giganten», var konstruert av industrimannen og bilpioneren Clarin Mustad fra Gjøvik. 13. februar møtes bilentusiaster og tre av Mustads barnebarn på Norsk vegmuseum for å finne ut mer om bilens historie.

Giganten er en av fire norske bilkonstruksjoner som ble hedret med en frimerkeserie utgitt i høst. Den står nå lagret på Norsk vegmuseum ved Hunderfossen, og skal inn i det nye utstillingsbygget som tas i bruk sommeren 2019.

-Opp gjennom historien har det blitt gjort mange forsøk på å komme i gang med bilproduksjon i Norge. Giganten ble bare laget i et eksemplar, men vi vet nå at Mustadfamilien seriøst vurderte å starte bilproduksjon for rundt 100 år siden, da selskapet hadde fabrikker i alle europeiske land, sier museumsdirektør Geir Atle Stormbringer.

Clarin Mustad var 14 år da verdens første bil, en Benz, ble vist frem i Tyskland i 1885. Han var teknisk begavet, fjerde generasjon Mustad fra Gjøvik, og ble tidlig sendt til Frankrike for å lede familiekonsernets metallvarefabrikk i byen Duclair. I 1902 kjøpte han sin første bil, og i 1906 reiste han til Norge og kjørte bil fra Kristiansand til Kristiania. Han fant ut at biler trengte en enklere start enn sveiv, og oppfant en selvstarter som rett etter ble oppfunnet på ny i USA. I 1909 konstruerte han en sleideventilmotor, en konstruksjon han solgte til Renault. Denne motoren ble produsert i stort antall men ble ikke en kommersiell suksess. Mustad lanserte stadig nye ideer innen bilkonstruksjon, men fikk ikke brødrene med på forslaget om å starte en egen bilfabrikk.

Giganten med det opprinnelige karosseriet fra 1917. (Foto fra familiealbum)

I 1917 var det klart for at Clarin Mustad med familien skulle vende hjem til Norge. Han konstruerte da en bil dels for å presentere nye konstruksjonsideer, dels for å frakte hans store familie på turer i inn- og utland. Bilen hadde seks hjul, trekk og bremser på alle fire bakhjulene og sving på de to fremste bakhjulene. Dekkenes holdbarhet var et stort problem på den tiden, og derfor ville Mustad fordele belastningen på mange hjul. Men han ville også teste ut kraftoverføringsløsninger som var svært avanserte for tiden, men som brukes av mange lastebiler i dag.

Chassiset ble bygd i verkstedet til Mustad & Søn i Kristiania, og karosseriet hos O. Sørensens Værksteder. Gearkasse, radiator og det elektriske ble kjøpt, alt annet ble bygd i Norge. Fem år senere ble bilen utstilt på Salonen i Paris, der den vakte oppsikt og ble omtalt i fagpresse over hele verden.

I 1927 ble bilen bygd om, og det ble satt inn en 7-liters seks-sylindret motor og ny girkasse. Karosseriet ble ombygd slik at det ble plass til 12 personer. Bilen fikk bremser også på framhjulene, og et omfattende hydraulikkanlegg som kunne jekke opp bilen for hjulskift. Trolig ble karosseriet bygd om igjen på et senere tidspunkt. Opprinnelig var den åpen, men ble utstyrt med en «hardtop» vinterstid. Slik var den også etter ombyggingen i 1927, men i dag er bilen innelukket. Bilen ble sist brukt under evakueringen av Oslo i april 1940.

Axel, Anne og Hans Clarin er barnebarn av Clarin Mustad og husker «Giganten» godt fra oppvekstdagene. 13. februar møter de kjøretøyentustiaster på Norsk vegmuseum. (Foto: Håkon Aurlien)

Clarin Mustad døde i 1948. 12 år senere ga familien bilen til Teknisk museum med forutsetning om at den skulle vises frem. I mange år sto den lagret på Bygdøy, men i 1983 ble den lånt ut til Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer. Etter at museet ble nedlagt har den stått lagret på Norsk vegmuseum, hvor den fra neste år skal vises frem påny.

 

Årbok 2017 s 64-69 Hyllest til bilinnovatørene

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*