Det er tre hovedårsaker til dødsulykkene med MC. Illustrasjonsfoto: Knut Opeide

Hva skyldes de mange dødsulykkene på MC?

Publisert:
4. mai 2018
Av
Henriette Erken Busterud

Bare 5 prosent av kjøretøyene er MC, men de er involvert i 20 prosent av dødsulykkene.

Utforkjøring er årsaken til halvparten av dødsulykkene. Det viser en analyse fra Statens vegvesen.

Nedgang i antall ulykker

– Selv om det er mange dødsulykker på MC, så ble det faktisk 40 prosent færre drepte på MC i perioden 2009-14 kontra 2005-09. Det viser en analyse vi har gjort av 249 dødsulykker MC i disse årene.

Det forteller Arild Engebretsen som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Han sier nedgangen delvis kan forklares med høyere gjennomsnittsalder på fører, økt hjelmbruk og færre som kjører i rus.

Utforkjøring viktigste årsak

– Den mest vanlige typen utforkjøring er til høyre i venstre kurve, og til venstre i høyre kurve. Nest etter dette er det utforkjøring på rett strekning, opplyser Engebretsen.

En temaanalyse av dødsulykker med MC i perioden 2010-2014 viser følgende årsaker:

  • Utforkjøringsulykker      46 %
  • Møteulykker                     24 %
  • Kryssulykker                    23 %
  • Annet                                   7 %

Over halvparten var kollisjoner med andre kjøretøy.

(Tallet for 2017 er ikke bekreftet)

En tredjedel hadde ekstrem adferd

Omtrent en tredjedel av MC-førerne i undersøkelsen viste minst en form for ekstrem adferd.

-Ekstrem adferd er for det meste kjøring godt over fartsgrensa, kjøring uten gyldig førerkort og noen få kjørte i rus. 80 prosent av disse førerne hadde ansvar for at ulykken skjedde, mens 15 prosent hadde delt ansvar, sier Engebretsen.

Nesten en tredjedel viste også klandreverdig adferd. Dette er for det meste høy fart etter forholdene. Blant de med klanderverdig adferd utløse 2/3 ulykken. Av de som hadde normal adferd var 45 prosent årsaken til at ulykken skjedde.

Mest ulykkesutsatt

Antall ulykker på MC har gått ned de siste årene, til tross for at det har blitt flere som kjørere MC. Men det er altså ingen tvil om at MC-førere er de mest ulykkesutsatte i trafikken.

Vegvesenet jobber med en rekke tiltak som skal gi færre ulykker: Eksempler er omfattende føreropplæring, holdningskampanjer, rapportering av «vegfeller» og riktig bruk av hjelm og verneutstyr.

Les også: 136 tiltak mot trafikkdøden skal bidra til 200 færre drepte og hardt skadde om fire år.

Kommentarer (2)

  1. Øystein Skotte sier:

    Det har altså blitt 40% færre dødsulykker selv om antall motorsykler har økt kraftig i samme periode. Hvis man da i tillegg unngår ekstrem atferd når man kjører så kan vi konkludere med at det de siste 15 åra har blitt svært mye tryggere å være vanlig motorsyklist.

  2. Kristoffer Olsen. sier:

    Kanskje det burde blitt påbudt med synlighetsklær? Vest eller jakke med fluoriserende farger. Da blir man bedre sett, og man slipper å ta på seg vest ved trafikkulykker etc.
    Ekstremkjøring er farlig, men om man kjører litt over «beslag» vil jeg ikke kalle det ekstremt. Sykler med 200 hk drar fort av veien om man ikke behersker kjøretøyet. Derfor bør hurtigkjøring og kontrastyring øves på før man får lappen, men også til en viss grad etterpå.
    Fjern alle fartshumper, og sett opp fotobokser, så blir det tryggere for alle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*