Illustrasjon: Statens vegvesen

Tenk deg at du møter et vogntog uten sjåfør – det kan snart være hverdagen på norske veier

Publisert:
4. mai 2018
Av
Geir Bakkevoll

Tog på hjul, eller en seriekobling av to eller flere vogntog testes ut i Norge neste uke. I en slik konvoi er vogntog nummer to, tre – og kanskje fire og fem – koblet til lederen ved hjelp av avansert radar- og kamerateknologi.

Med splitter nye, og høyteknologiske vogntog, gjør Norge et vegteknologisk gjennombrudd tirsdag 8. mai. Norges første test av seriekoblede vogntog (platooning er den internasjonale betegnelsen) markerer også åpningen av den intelligente vegen langs E8 i Skibotndalen i Troms.

Mye å spare på å fly i flokk

Denne koblingen har store gevinster, ikke ulikt det trekkfuglene har skjønt for lenge siden: Man sparer mye på å fly i flokk. For vogntogene som ligger etter lederen i en platoon, er luftmotstanden betydelig mindre enn hvis de skulle kjørt alene på vegen. Det gir også redusert forbruk av drivstoff, altså lønnsomt for både miljøet og transportøren. På sikt kan platoonen gi flere gevinster:

– Teknologien går stadig videre. Det er ikke utenkelig at vi etter hvert krever så lite av sjåførens oppmerksomhet at tiden et vogntog ligger som bil to eller tre i platoonen, ikke trenger å regnes som kjøretid, sier prosjektleder Christian Bergstrand i Scania, som har produsert de tre vogntogene som skal testes på norsk jord tirsdag.

Krever koordinering for å kunne utnytte løsningen

Den svenske kjøretøysprodusenten har et samarbeid med det finske logistikkonsernet Ahola Transport. Mens Scania utvikler teknologien, utvikler Ahola verktøy for at logistikkbransjen skal kunne utnytte platooning-teknologien godt. Konvoien som testes i Skibotndalen, sender derfor informasjon i sanntid til en kontrollsentral med ansvar for å koordinere biler og oppdrag.

Enkelt sagt har vi bygd en 40 kilometer lang forskningsstasjon med asfalt.

– Gevinstene ved platooning avhenger av mer enn teknologi. For å utnytte løsningen krever det god koordinering, slik at vi sørger for at mange nok biler kjører samme strekning til samme tid og kan legge seg i en platoon, sier utviklingsdirektør Mika Sorvisto i Ahola.

Norske vinterveger er perfekt testarena

Det er ikke tilfeldig at norske veger blir teststrekning for de finsk-norske teknologoutviklerne.

– Norske vinterveger er en perfekt testarena for oss, rett og slett fordi de ikke er like enkle å kjøre på som nede på det europeiske kontinentet. Det stiller krav til teknologien som platooning baserer seg på, sier Bergstrand.

Prosjektleder Gunn Sissel Dobakk, Statens vegvesen, og kollega Elin Leikvang på en tidligere befaring langs E8 i Skibotndalen i Troms. (Foto: Geir Bakkevoll).

To års arbeid bak utviklingen av den intelligente vegen

Anledningen for den norske testen, er markeringen av at to års arbeid med å utvikle den intelligente vegen langs E8 i Skibotndalen nærmer seg slutten. E8 fra Skibotn til grensen mot Finland er nasjonal teststrekning der Statens vegvesen utvikler og tester intelligente transportsystem (ITS). Flere steder langs denne vegen har Vegvesenet montert høyteknologisk utstyr, både til eget og andres bruk.

– Enkelt sagt har vi bygd en 40 kilometer lang forskningsstasjon med asfalt. Her legger vi til rette for å samle inn store mengder data om trafikk, vær og føreforhold på en svært værutsatt veg. Like viktig for oss er det å legge til rette for at andre kan bruke den teknologiske infrastrukturen og dataene vi allerede samler inn. Det er en del av Statens vegvesens samfunnsansvar i bidra til denne typen innovasjon, sier Gunn Sissel Dobakk, som leder utbyggingen i prosjektet, som har fått navnet Borealis. Åpningen skjer altså tirsdag 8. mai.

Les også: Et steg nærmere førerløse biler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*