Markveien i Oslo fikk motstrøms sykkelfelt da kommunen tilrettela for toveis sykling i den ellers enveisregulerte gata. Foto: Bymiljøetaten i Oslo.

Raske og enkle tiltak som får flere til å sykle og gå

Publisert:
5. juni 2018
Av
Henriette Erken Busterud

På den Nasjonale sykkelkonferansen denne uka presenterte Vegvesenet smarte oppskrifter på enkle tiltak som vil få flere til å sykle og gå.

– Vi har skrevet 11 artikler der vi viser eksempler på hva som er gjort. Og det er de som står bak som forteller hva de har gjort, hva utfordringen har vært og hvordan de ble løst.

Det sier Torstein Bremset i Statens vegvesen. Han legger til at det skjer mye bra på sykkelsiden rundt om i landet nå.

– I artiklene er det eksempler på enkle tiltak, og til høsten kommer vi med enda flere lavthengende frukter, sier Bremset.

Fra hele landet

Eksemplene er fra hele landet. Ikke bare Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Men også Alta, Voss, Lillehammer, Sandefjord og Oppegård.

I Oppegård kommune har Roy-Gunnar Dahlberg vært prosjektleder for å gjennomgå alle blindveier. 4O blindveiskilt er byttet ut med 4o skilt for blindvei unntatt sykkel. Foto: Knut Opeide
I Bergen har Statens vegvesen gått igjennom hele sykkelveinettet for å få til bedre veivisningsskilting. 750 nye skilt er satt opp, her fra Lungegårdskaien. Foto: Knut Opeide

Raskt, enkelt og billig

Tiltakene kan gjennomføres raskt, koster relativt lite og trenger som regel verken reguleringsplan eller politisk behandling. Tiltakene er så enkle at en nyansatt planlegger i en kommune kan gjennomføre dem i løpet av sitt første arbeidsår.

– Kan dette planlegges i løpet av et halvår? Ja det kan det. Kan dette gjennomføres i neste halvår? Ja, det kan det. Er det innenfor regelverk og veinormaler? Ja, det er det, sier Bremset.

Tiltakene handler om

  • Snarveier
  • Nyasfaltering
    Syklistvennlige motorvegnhindre
  • Fartsdempende tiltak
    Sykkelbokser
  • Sykkelpassasjer
  • Nye sykkelfelt på 1-2-2
  • Rødt dekke
  • Sykling mot envegskjøring
  • Bedre skilting av sykkelruter
  • Fra blindvei til blindvei unntatt sykkel

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*