Lytter til bransjen, fra venstre byggeleder Sveinung Brude på Rogfast-prosjektet, prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham på Ferjefri E39 og avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen. (Foto: Kjell Solem).

Fikk råd om beste Rogfast-strategi

Publisert:
28. august 2018
Av
Kjell Solem

Bransjen møtte Vegvesenet med gjennomtenkte synspunkter på Rogfast-strategien – som er et kolossalt stort prosjekt med blant annet verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel.

Statens vegvesen trommet denne uken sammen til møte på Gardermoen for å legge et øre til marken.

– Vi ønsket å høre om bransjen mener vi har lagt en riktig strategi for dette enorme prosjektet, sier Bettina Sandvin som leder seksjonen for prosjekt og kontrakt i Vegdirektoratet.

– Vi ønsker også markedets synspunkter på om utførselsentrepriser og grensesnittene mellom tunnel-entreprisene er hensiktsmessige.

Etter en fullsatt felles seksjon hadde Vegvesenet 23 enkeltmøter med entreprenører og leverandører.

Ivrige etter å delta i konkurransen

– Bedriftene stilte godt forberedt. De hadde gode synpunkter som naturlig nok går i noe ulike retninger. Bransjen er ivrige til å være med i konkurransen om Rogfast-kontrakter, sier Sandvin.

Vi ønsket å høre om bransjen mener vi har lagt en riktig strategi for dette enorme prosjektet.

Felles for alle aktørene er at de ønsker å få en fair sjanse til å vise sine forslag og nok tid til å legge inn gjennomarbeide tilbud. Alle synes å være veldig klare på å gå i startblokkene, sier hun.

Skal vurdere endringer i kontraktsstrategien

Rogfast-prosjektet i Vegvesenet har arbeidet ut fra at Rogfast-utbyggingen organiseres som utførselskontrakter, der tunnelarbeidet deles i tre store kontrakter og elektroarbeidet i én kontrakt. Sandvin viste i fellessesjonen til at etatsledelsen i byggherrestrategien har lagt til grunn at flere av store kontraktene skal i markedet som totalentrepriser. Dette er en trend også hos byggherrer i Norge og internasjonalt.

Alle synes å være veldig klare på å gå i startblokkene.

Innspillene fra bransjen vil ha betydning for hvordan vi går videre med Rogfast-konkurransen. Vi tar også temaet med inn i Vegvesenets bransjesamarbeid. Deretter vil vi konkludere om vi kjører som planlagt eller gjør endringer i kontraktsstrategien, sier Sandvin.

Les mer om prosjektet på Vegvesenets nettsider.

Fakta om Rogfast

  • E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger
  • Undersjøisk tunnel på 26,7 km med to løp under Boknafjorden og en 3,7 km lang tunnelarm med ett løp til Kvitsøy
  • Anslått kostnad på 16,7 mrd. kroner (2017).

Én kommentar

  1. Jo Øiongen sier:

    Bare Vegvesenet ikke velger å opptrå som en såret bremsekloss slik de gjorde med E39 sør for Sandnes. Per nå så opplever jeg Vegvesenet som et godt argument for å satse enda mer på Nye Veier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*