E105 Hessing – Storskog i Finnmark. Foto: Bernt Nilsen

Kven blir den vakraste i Noreg?

Publisert:
10. september 2018
Av
Henriette Erken Busterud

Juryen har plukka ut sju finalistar som kan få Vakre vegars pris

Av 40 gode forslag rundt om i landet har juryen no valgt ut sju vegar som skal kjempe om å bli den vakraste vegen.

– Det er eit stort spenn blant årets finalistar som alle er gode forbilde. Frå dei store vegprosjekta til gater der ein håndterar overvatn. Prosjekta er gode både når det gjeld store grep og detaljar. Det er artig å sjå kor høgt nivået er, vi er verkeleg imponerte.

Det seier Alf Støle og Sunniva Schjetne i Statens vegvesen som er fagsekretariat for juryen. I år er det 30 år sidan Vakre vegars pris vart delt ut for første gang. Det er førebels ikkje avklart når vinnaranlegget vert offentleggjort, men her er finalistane:

  • E6 Frya – Sjoa
  • E6 Kolomoen – Minnesund
  • E105 Hessing – Storskog
  • Gladengveien på Ensjø i Oslo
  • Deichmansgate i Oslo
  • Holmestrand stasjon
  • Hovedgata-Holgata i Tvedestrand

Viktig er evna til å forstå både landskap og vegplanlegging og at kompetansen er brukt i alle trinn – frå planlegging til bygging.

Det er artig å sjå kor høgt nivået er, vi er verkeleg imponerte.

– Resultat må og vitne om respekt for omgjevnadane og ivareta trafikktryggleiken, understrekar Schjetne og Støle.

Holmestrand stasjon. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
E6 Frya – Sjoa. Foto: Arild Solberg, Statens vegvesen
Gladengveien på Ensjø i Oslo. Foto: Henriette Erken Busterud
Rasteplassen ved Strandlykkja langs E6 Kolomoen – Minnesund. Foto: Tomasz Majewski
Deichmans gate i Oslo. Foto: Janicke Ramfjord Egeberg, Asplan Viak
Holgata i Tvedestrand. Foto; Dag Jenssen

Juryen fra venstre: juryleder Ola Bettum (Norske landskapsarkitekters forening), Marte Aas (Kunst i offentlig rom), Kirsten G. Lunde (NMBU), Siri Merethe Bakken (NTNU), Anne Aude (Riksantikvaren), Berit Okstad(Tekna), vegdirektør Terje Moe Gustavsen og Henrik Lundberg (Norske arkitekters landsforbund). Foto: Henriette Erken Busterud

 

Kommentarer (14)

  1. Marta Simonsen sier:

    E106 Hesseng-storskog fineste veien:)

  2. Åge Hallonen sier:

    Brua på E105 Hesseng-Storskog er veldig fin, men de lysene som er montert på brua er til stor sjenanse når man kjører i mørket. Blender veldig mye.

  3. Kristofer Torkildsen sier:

    Har litt problemer med hvordan man kan vurdere en liten gatestump i Oslo eller Tvedestrand mot en over tre mil lang veistrekning gjennom Gudbrandsdalen – for ikke å si en jernbanestasjon. Blir ikke det litt som å sammenligne epler med pærer og fersken?

    For meg må Frya-Sjoa være en soleklar vinner. Den er fantastisk fin å kjøre på, ligger vakkert i landskapet, og inneholder en rekke flott utformede broer og tunneler. Ikke minst: Den har enorm betydning for trafikkavviklingen på Norges hovedfartsåre, E6.

  4. Inger Merethe trosten Johansen sier:

    E 105 Hesseng-Storskog er finest 👍

  5. Synnøve tucker sier:

    Vakre Sør Varanger har endelig fått en tunnel med en nydelig bru som lyser blått , først ser man blått lys ved rundkjøringa Hesseng , så litt blått lys ved skiløypa opp mot fjellet . Så blått lys inni tunnelen som igjen i et farge spetakkel ut på brua . Som nyttårs kvelden . Og er man riktig heldig står nordlyset og danser . Det er litt av et skue .

  6. Vidar marstein sier:

    E106 Hesseng-storskog, flott vei, og ei fantastisk fin bru.

  7. Harald Nilsen sier:

    Uten tivl Hesseng – Storskog, en vakker strekning som er en nytelse å kjøre 🙂

  8. MoniCa Bakken sier:

    E 105. Hesseng Storslag er finest.

  9. Erna Bakken sier:

    E 105 vakrest veien i verden!

  10. Eivind Bjørbekk sier:

    Fine prosjekter! Det hadde vært fint om opphavsfirmaene hadde vært navngitt under bildene. – i tillegg til fotografen…

  11. Karin Johansen sier:

    E105 Hesseng – Storskog er vakrest

  12. Yngvill Larsen sier:

    E105 Hesseng – Storskog er den flotteste 😀

  13. Unni Hennum Bergill sier:

    Holgata i Tvedestrand!

  14. Lise Sigurdsen sier:

    Hesseng – Storskog er den beste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*