Trofast krysser Bastøferga fjorden i all slags vær. Passasjerene er fornøyd og strømmer til som aldri før. (Foto: Håkon S. Vindenes)

Populær ferge knytter folk ved fjorden sammen

Publisert:
14. september 2018
Av
Giselle Jensen

Alle pilene peker oppover for Bastøferga. Syklister, gående og sjåfører med bil strømmer til sambandet som nå opplever rekordhøye passasjertall.

Etter at Bastø Fosen fikk ny konsesjon på riksvegfergesambandet over Oslofjorden i 2017, gikk startskuddet for en nødvendig oppgradering. De kjøpte tre nye ferger i tillegg til de tre de hadde fra før, og tok i bruk et nytt system for betaling av billetter.

I løpet av de første åtte månedene i 2018 hadde mer enn 905.000 passasjerer tatt ferga.

Kvitt køen i billettluka

Billettsystemet er basert på Autopass og betyr i praksis at de som har brikke kjører rett inn på fergen uten å stoppe i billettluka. Dermed er køer og venting på å få kjøpe billett en sagablott. Det er bare motoriserte kjøretøy som må løse billett, alle passasjerer, gående og syklende reiser gratis.

Vekst i alle passasjergrupper

Og kundene takker for oppgraderingen ved å strømme til fergesambandet. I 2017 fraktet Bastø Fosen 1.8 millioner kjøretøy. Av disse var 1,5 millioner kjøretøy under seks meter, en økning på 3,2 prosent. Drøyt 238.000 av kjøretøyene var over 12 m lange, noe som betyr en vekst på 7,1 prosent. Ifølge fergeselskapet så de samme år en vekst på 16,4 prosent for bilpassasjerer, gående og syklende.

Tallene er sammenlignet med 2016.

Bedre plass på bildekket

Fornyelsene går lenger enn som så. De nye fergene plasserer alle bilene på dekk og unngår mange av begrensningene i forhold til lengde og høyde på bilene når de skal finne plass ombord.

– Vi har fem ferger i trafikk pluss en reserveferge. Det hadde vi tidligere også. Den store forskjellen er at de nye fergene har betydelig større fleksibilitet og kapasitet for store kjøretøy. Alle de nye fergene har nå bare ett bildekk. Det innebærer at alle bilene står ute på dekk i stedet for å kjøre dem ned i bunn av båten. Dermed kan plassen utnyttes til siste millimeter, og færre blir stående igjen på kaia når båten går, sier Edgar Barsjø i Statens vegvesen.

En annen faktor som øker kapasiteten er at båtene er lenger enn før. Dagens ferger er 140 meter lange, mot omkring 100 meter, eller kortere, på eldre ferger.

Omdømmeløft

Endringene i fergedriften har bidratt til å øke omdømmet til Bastø Fosen. Fergeselskapet opplyser at 2018 tyder på å bli en rekordår med en vekst hittil i år på 7,9 prosent for bilpassasjerer, syklister og gående. I løpet av årets første åtte måneder har mer enn 905.000 personer tatt ferga – da er ikke sjåfører regnet med. De kan også vise til en imponerende regularitet på 99,8 prosent.

– Det er veldig positivt at folk velger å ta ferga når de skal over til den andre siden av fjorden. Det er faktisk enkelte som tar båten over som en tur også. Gående reiser helt gratis og på den måten kan de bruke dagen på å rusle rundt i byen på den andre siden, forteller Barsjø.

Én kommentar

  1. Nils Mykland Bakke sier:

    Interessant lesing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*