Bompengeavtale signert med Bompengeselskap Nord AS. F.v. Britt Skinstad Nordlund, nestleder i selskapet, Erling Adelstein Bortne, daglig leder i selskapet, samferdselsminister Jon Georg Dale og Frode Espen Enoksen, styreleder i selskapet. (Foto: SD/Henrik Jonassen).

Bompengereformen tar form

Publisert:
11. oktober 2018
Av
Beate Viktoria Ørbeck

En viktig milepæl i bompengereformen er nådd etter at det siste av i alt fem bompengeselskap formelt er på plass.

Bompengeselskap Nord har undertegnet bompengeavtalen med staten. De er nå en av i alt fem regionale bompengeselskaper som har tatt over driften av omlagt 60 tidligere bompengeselskap. Disse har nå gått inn i de fem selskapene som prosjekter. De nye bomselskapene består av Ferde, Vegamot, Vegfinans, Fjellinjen og til sist Bompengeselskap Nord.

Viktig at alle aktører samarbeider fremover

– Vi jobber på full spreng for at overgangen til ny organisering i bompengesektoren blir forsvarlig og fungerer etter hensikten. Det er nå viktig at alle aktører innen sektoren samarbeider for å sikre at vi oppnår best mulig effekt av reformen, sier avdelingsdirektør Åge Jensen i Statens vegvesen, som har fått hovedoppgaven med å lose reformen i havn.

– Vi jobber på full spreng for at overgangen til ny organisering i bompengesektoren blir forsvarlig og fungerer etter hensikten, sier avdelingsdirektør Åge Jensen. (Foto: Statens vegvesen).

Legger rammebetingelser for muligheter og begrensninger

Den nye bompengeavtalen legger rammebetingelser for hva et bompengeselskap er og hvilke begrensninger som ligger i selskapene. Det innebærer bl.a. krav til mest mulig kostnadseffektiv og brukervennlig bompengeinnkreving og bedre mulighet for kontroll av virksomhetene.

Det er nå viktig at alle aktører innen sektoren samarbeider for å sikre at vi oppnår best mulig effekt av reformen.

Det er nå viktig at alle aktører innen sektoren samarbeider for å sikre at vi oppnår best mulig effekt av reformen

Bompengeavtalen er en overliggende avtale mellom Samferdselsdepartementet og det enkelte, regionale bompengeselskapet. I tillegg kommer prosjekt- og finansieringsavtaler som etableres mellom hvert enkelt selskap og Statens vegvesen/Nye veier.

Les SDs pressemelding.

Les mer om bompenger på Vegvesenets nettside.

Én kommentar

  1. Ove Bergli sier:

    Ja .. Ja .. di bompengan ..
    Det skrives og snakkes om organisering for å kreve inn mest mulig av disse «avlatspengene» – som kun er opprettet for å få mest mulig penger på kontoen til private spekulanter og noen kroner til statskassen – ikke et ord om formålet?
    Pengene skal vist brukes til veibygging – for det meste sør om Trondheim!
    Er formålet med bompenger å begrense trafikken – eller få ned eksosutslipp fra bilene – det er ikke nevnt med et ord – kun hvordan man kan organisere innkreving av denne upopulære ekstraskatten!!
    I globalt sammenheng er det bare tøv man driver på med når det gjelder utslipp fra bilparken til 5 millioner sjeler langt nord i verden. Så har man på nytt igjen lurt befolkningen – den forrige var diselbilskandalen. Smarte selgere og miljøhylsterrikere forteller folk at man må anskaffe seg el- bil. Disse bil nr to – fyller nå opp gater og parkeringsplasser!
    Hadde det ikke vært for politiske avgiftsfritak og blant verdens høyeste drivstoffpriser – hadde man neppe fått solgt mange el- biler. Lurer på hva man skal gjøre med oljeformuen? Skal alt sende utenlands til formål man ikke vet hva er? Når skal vi få penger til asfaltering av grusveier og reparert opp-smuldret asfalt – og fjernet tele-hiv? Kjøring på slike veier ødelegger kjøretøy og tar på helsa – både fysisk og psykisk – ser man vel …!?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*