Det skal bli slutt på lydløse biler. Foto: Knut Opeide

EU med nye regler for mer støy

Publisert:
18. oktober 2018
Av
Henriette Erken Busterud

Blindeforbundet har ønsket seg mer lyd på el- og hybridbiler fordi de mener det er trafikkfarlig med stille biler. Nå får de fått ønsket oppfylt.

Fra 1. juli 2021 skal alle nye el- og hybridbiler tilfredsstille lydkrav i henhold til AVAS, som er et akustisk varslingssystem til kjøretøy.

For helt nye modeller må fabrikantene følge kravet til AVAS allerede fra 1. juli 2019.

Ved lave hastigheter

-Lyden skal virke ved lave hastigheter, og bilene skal måles ved 10 og 20 km/t for å vise at de tilfredsstiller kravene. Systemet skal avgi en kontinuerlig lyd for å signalisere til omgivelsene at kjøretøyet er i drift. Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser.

Det opplyser Jannicke Sjøvold i Statens vegvesen.

Jannicke Sjøvold i Statens vegvesen. Foto: Henriette Erken Busterud

Hun representerer Vegvesenet i ei arbeidsgruppe for støy under FN som jobber med å harmonisere kjøretøykrav. Det er denne gruppa som har jobbet fram regelverket som EU har vedtatt.

Lyden må ligne motor

På noen modeller kan sjåføren også velge type lyd. På Renault Zoe har for eksempel lydene «basic», «sport» og «glam».

– Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil. Det også krav om minimums og maksimumsnivå for lyden, sier Sjøvold.

I hastigheter over 20-30 km/t er det dekkstøy og ikke motorstøy en hører, så over denne hastigheten er ikke manglende motorstøy noe problem for elektriske biler

Kommentarer (7)

  1. Eirik sier:

    Støy er heslig. Synes dette er et veldig toskete. Kanskje vi må ha stroboskopeffekt på lysene slik at døve skal se de også da?

  2. Tony sier:

    loud pipes save lives!! Ler dåkk d no

  3. Sven Arild Kjøsneset sier:

    Jeg har levd i 82 år og dette er det desidert største toskskapet jeg har lest!!!

  4. Jostein Opheim sier:

    Kva med syklister. Dei er livsfårlege for alle og burde vore utstyrt med tåkelur.

  5. Tote Skaar sier:

    En stille bil har kanskje stanset?
    Det hadde nok vært bedre å kalle den lydløs?
    Tore Skaar

  6. Vigdis T. Forsberg sier:

    Ryggevarsel-lyd er helsefarlig og direkte trivselsdrepende. Her hvor jeg bor, har lastebiler, brøyter og søppelbiler fått montert høyfrekvent lydvarselsystem på nær sagt alle bevegelsesoperasjoner de skal utføre. Det er så ille at jeg har måttet gå til det skritt å måtte montere støydempende glass i boligen min. Glassmesteren holder i disse dager på med oppdraget, som i tillegg er en betydelig merutgift som egentlig ikke skulle vært der. Uansett kommer dette tiltaket kun til å hjelpe med noen få deciBell, og er dessverre ikke tilstrekkelig. Å være utenfor å gjøre hagearbeid var før en avslappende arbeidsøkt, mens nå er det forferdelig stressende. For en som har høyfrekvent invalidiserende tinnitus samt annen støyskade/yrkesskade på begge ører, så er dette den reneste støyterror med disse varsel-biipeulydene. Hva gjorde sjåførene før denne «nyvinningen»? Jo, vi fulgte trafikkreglene, og gikk ut av våre biler for å sjekke at ingen eller noe var bak bilen, og vi fikk i tillegg noen til å stå å passe på når vi rygget. Ikke hadde vi ryggekamera, heller, hvilket de fleste store og små kjøretøy har i dag. Dette er et sterk støyproblem. Hvem fant opp dette, bare for å tjene lomma si full av penger? Rart at det er lov å montere disse ryggelyd-varselsystemene som «obligatorisk utstyr» på nye kjøretøy, fordi Vegtrafikkloven sier at man skal være svært varsom med støysignal fra bilene i trafikken. En annen ting er at dyr og små barn dessverre ikke reagerer på disse ryggelydvarslene, og kan således allikevel bli overkjørt. Det er det få som har tenkt over. Noen med vett og forstand må få kriminalisert overforbruken av ryggelydsignaler og andre uvettige støyskapende innretninger. Slike ulyder kan og må ikke brukes i direkte unødvendige situasjoner, som det er flest av, da folk tilslutt vil opparbeide en likegyldighet til biip-biip-biip-lydene. Brøyting om natten på en åpen kjøpesenterplass, der ikke en sjel er ute i kulde og snøføyke, er et eksempel. Men allikevel lyder ryggelydsignalene fra denne brøyten hele natten gjennom. Hvem prøver brøytemannskapene å skremme bort? Annet enn spøkelser? Dette var en noe lang forklaring. Men hensikten er å si at den som ikke merker støy fra motorer og vibrasjoner fra store biler, og ellers alt slike kjøretøyer utesker av voldsom støy- og vibreringer vil heller ikke sanse biipevarsellydene. Således er det noe som heter å bruke sundt gammelt bondevett i trafikken. Men også det er historie. Nå skal man støye mest mulig, eller motsatt at bilene skal være lydløse??? Dessverre. Og det er vel der problemet ligger hos blinde og svaksynte i og med el-bilenes uhørbarhet. Nå ber de om at disse lydløse bilene skal lyde som en bil med motor. Det er det fornuft i. Men hva så med disse biipe-støy-ulydene som nå holder på å ta livet av oss. Dette bør vegnett sette på dagsorden. Hilsen tidligere yrkesjåfør/bussjåfør.

  7. Per Anton Fevang sier:

    Hvorfor ikke bare gjeninnføre «Red Flag Act» fra 1800-tallet, med krav om at noen til enhver tid går foran bilen og roper og varsler med et rødt flagg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*