Bildet er fra Tanangerveien utenfor Stavanger. Her er det mye tungtrafikk, og om en uke får disse bilene kjøre i eget felt. (Foto: Statens vegvesen).

For første gang i Norge: Tungbiler får eget kjørefelt

Publisert:
2. november 2018
Av
Undi Agnethe Torstensen

9. november får tungtrafikken mellom Sola flyplass og Tananger utenfor Stavanger sitt eget kjørefelt.

– Målet om bedre framkommelighet for buss og næringstrafikk var årsaken til at Vegvesenet begynte å jobbe med egne felt for tungbiler, forteller senioringeniør Inge Lygre Undheim i Statens vegvesen.

Strekningen som åpner i neste uke er på 2,5 km. Satsingen på egne felt for tungbil skal videreføres og inngår som en del av Transportkorridor vest.

Nullvekst i personbiltrafikken

Han forteller at utfordringen var å øke kapasiteten for næringstrafikken samtidig som personbiltrafikken ikke fikk samme spillerom til økning. Målet om nullvekst i personbiltrafikken var ufravikelig.

– Vi måtte finne på noe nytt for å innfri de motstridende målene. Der kom egne felt for tungbil inn etter idé fra Dublin, sier Undheim.

Et gult infoskilt varsler at det er eget felt for tungbiler. (Foto: Statens vegvesen).

 

 

Bedre framkommelighet for alle

Han regner med at næringslivet vil ta imot nyvinningen med glede. Tungbiltrafikken vil ha god framkommelighet hele døgnet, også i rushtida. Det gir godstrafikken bedre framkommelighet, effektivitet og dermed mindre utslipp. Også bussene kommer til å bruke tungbilfeltet.

– Personbilene får også bedre framkommelighet når alle de store kjøretøyene er i tungtrafikkfeltet. Men dersom flere velger å kjøre bil til og fra jobb, kan det jo bli trangt i det vanlige kjørefeltet, avslutter Undheim.

 

Kommentarer (3)

  1. Frank Hansen sier:

    Vil denne «goden» gjelde varebil med tilhenger som får SAMLET totalvekt over 3500 kg?

    (eller er det kun det «negative», som skriver og løyve som gjelder varebiler med tilhenger?)

  2. Kristoffer sier:

    Tungbilfelt har jeg savnet i mange år. Det er like viktig for lastebil som for en buss å komme raskt frem. Kommer dette i Bergen også? Det håper jeg virkelig.
    Det neste bør være fritak for bompenger for denne gruppen. Buss i rute er allerede fritatt. Lastebiler bør også fritas bompenger. Det er jo personbiltrafikken dere vil redusere.

  3. Ingve Undheim sier:

    I skiltforskriften står det følgende: «506 Tungtrafikkfelt. Kjørefelt for motorvogn med tillatt totalvekt høyere enn angitt…»

    Vi mener det skal tolkes til å gjelde selve motorvognen, dvs. at tilhenger ikke er medregnet. Liten lastebil og større varebiler (med tillatt totalvekt over 3,5 tonn) har lov å benytte kjørefeltet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*