Landskapsarkitekt Silje Myhre Amundsen med formingsveileder for E6- prosjektet: Utgangspunktet var at vegen skal underordne seg landskapet, og de ble enige med entreprenøren om løsninger basert på dette. Foto: Henriette Erken Busterud

Slik bygde de mil på mil i samme stil i Gudbrandsdalen

Publisert:
12. november 2018
Av
Henriette Erken Busterud

Ingen tilfeldighet at ny E6 fikk Vakre vegers pris. Her er oppskrifta.

Prosjektgruppa for den litt over tre mil lange nye E6 i Gudbrandsdalen hadde et klart mål: To år etter at vegen var åpnet, skulle turistene tro at den alltid har ligget der og kun var reasfaltert.

– Vi hadde en formingsveileder vi har vært tro mot på alle plan fra start til mål. Den hadde høy status og kunne ikke fravikes uten godkjenning.

Vegen går gjennom hjertet av Gudbrandsdalen. Det ville vi ikke ødelegge

Det forteller landskapsarkitekt Silje Myhre Amundsen i Statens vegvesen og fortsetter:

– Men det viktigste var alle fagfolkene som jobbet mot samme mål. Vi klarte å skape et fantastisk miljø internt, med stort engasjement og et brennende ønske om å skape et vellykket produkt. Spesielt på anleggsriggen, under utbyggingsperioden, var alle veldig samkjørte og dedikerte. Vi hadde det utrolig moro. Vi lærte mye, og alle jobbet sammen. Det tror jeg er oppskrifta på å lykkes!

E6 mot Øla bru. Foto: Statens vegvesen

Ikke prangende

Arkitektur er viktig når en skal rulle ut mil på mil med motorveg etappevis uten å vise at ulike entreprenører har vært på ferde.

– Helhet og arkitektur er viktig for resultatet. Det gir både god reiseopplevelse og bedre trafikksikkerhet uten at det nødvendigvis trenger koste mer, sier Amundsen.

Hun forteller at de har jobbet mye med å gi vegen ei linjeføring som underordnet seg landskapet. De ville heller ikke ha prangende konstruksjoner, men elementer som føyer seg inn i helheten. Harpe bru i Sør-Fron som bare har 12 meter høye tårn er et eksempel på dette.

– Vegen går gjennom hjertet av Gudbrandsdalen. Det ville vi ikke ødelegge, understreker Amundsen.

Mange møter med anleggsfolk

– For oss var det viktig å formidle hvordan vi ville ha det til alt fra byggeledere til gravemaskinkjørere. Vi hadde avsatt tid til grønne møter og dialog med entreprenører gjennom kontrakta. Der var tema alt fra luft og støy til massehåndtering og utforming av sideterreng. Etter hvert fikk folk det inn under huden. Noen gjorde til og med ting utover det en kunne forvente for å få det slik vi ønsket.

Tett på

Amundsen fulgte nøye med på arbeidet. Hun satt til og med fast på anleggsriggen på Ringebu, noe som ikke er vanlig landskapsarkitekter.

– Det er smart å være til stede der det skjer. Slik ble mitt fagområde likestilt med fag som veg og konstruksjon. Det er også praktisk hvis en må ta raske avgjørelser når uforutsette ting må løses raskt.

Spente da juryen kom

De som jobbet i prosjektet var spente da juryen for Vakre vegers pris skulle komme på besøk.

– Vakre vegers pris var et mål vi hadde jobbet mot lenge, og det er flott å ha noe sånn å strekke seg mot. Da juryen var på besøk føltes det litt som å være oppe i muntlig eksamen. Vi har vært ei tverrfaglig gruppe som har jobbet med dette, og vi ble utrolig glade for prisen.

– En pris mange har en aksje i

– Vi er veldig stolte over å få denne prisen, og den gir stor motivasjon for å fortsette å bygge nye prosjekter i Statens vegvesen. Dette er også en pris som veldig mange personer har en aksje i – fra konsulenter og entreprenører til dyktige ansatte i Vegvesenet, sier prosjektleder Rune Smidesang.

Kommentarer (4)

  1. Tor Jørgensen sier:

    Ser ikke noe midtrekkverk????
    Landskapsarkitektur på bekostning av trafikksikkerhet???

  2. Tore Edvard Bergaust sier:

    Gratulerer.Godt jobbet Silje et co.
    Ser frem til en gjesteforelesning på MNBU, ILA om dette arbeidet.

  3. Silje Myhre Amundsen sier:

    Tor Jørgensen; vi har selvsagt satt opp midtrekkverk på all veg i dagen. Her har trafikksikkerheten stått øverst på prioriteringslista. Bildet som viser Øla bru er tatt før anlegget var helt ferdig, mao før midtrekkverket var montert.
    Mvh. Silje Myhre Amundsen

  4. Idunn Helland Fjelldal sier:

    Eg har sjølv kjøyrt vegen fleire gongar, og ikkje minst sett han frå toget. Det er ei solid arbeid som er gjort! Og artigt å lesa om samarbeidet og den felles tankegangen omkring prosjektet! Velfortjent pris Silje (og resten av gjengen)!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*