Statens vegvesen etablerer nye beredskapsområder som vil gjelde fra 1. januar 2019.(Illustrasjonsfoto: Henriette Erken Busterud).

Nye beredskapsområder for ulykkesundersøkere

Publisert:
14. desember 2018
Av
Simen Narjord

Å undersøke et ulykkessted og involverte kjøretøy er en spesialisert oppgave som krever høy kompetanse.

Hver gang det skjer ei ulykke, rykker en ulykkesundersøker ut fra Statens vegvesen ut for å bidra til å kartlegge årsaken til ulykka.

Når antall dødsulykker går ned, blir det færre ulykker å undersøke.

Det skal som tidligere rykkes ut til alle dødsulykker, men også på andre ulykker uten dødsfall hvis politiet ber om det.

– For å sørge for fortsatt god kompetanse og nok trening i oppgavene, er det fastsatt nye og i noen tilfeller større beredskapsområder. Det er også et effektiviseringstiltak for Statens vegvesen.

Det sier seksjonsleder Ingrid Lutnæs som blant annet har ansvar for denne oppgaven i Statens vegvesen.

13 beredskapsområder

De nye beredskapsområdene vil gjelde fra 1. januar 2019. Alle ulykker, også ulykker utenfor beredskapsområdet, skal varsles beredskapsvakten via Vegtrafikksentralen.

– Det skal som tidligere rykkes ut til alle dødsulykker, men også på andre ulykker uten dødsfall hvis politiet ber om det, sier Lutnæs.

Kompetanse til undersøkerne

For å arbeide som ulykkesundersøker er det et krav å være ingeniør eller ha fullført forkurs i matematikk og fysikk. Alle må dessuten ha fullført ulykkesundersøkerkurset som tilbys av Statens vegvesen.

Godt samarbeid med nødetatene

Det er vanligvis nødetatene som er først på et ulykkessted.

– Vi samarbeider godt med nødetatene. For at vi skal lære mest mulig om hvordan unngå nye ulykker, er det viktig at de som arbeider på et ulykkessted vet hva ulykkesundersøkerne er ute etter. Slik kan vi sikre at flest mulig relevante data og spor blir bevart eller registrert, sier Lutnæs.

Kommentarer (4)

  1. Svein Harald Søndenaa sier:

    Det hadde vært interessant å få vite hva som er de nye områdene.

  2. Anne Marie Storli sier:

    Takk for henvendelse. Jeg har nå lagt inn lenke til de nye beredskapsområdene i teksten ovenfor.

  3. Henry Bade sier:

    Det er stor fare for langvarige stengningen av veger i Midt Norge og sør i Norland ved alvorlige ulykker dersom det må ventes på mannskaper fra Fauske eller Trondheim. Behold kompetansen som finnes feks i Steinkjer. Ved et rask blikk på kartet vil enhver se den enorme avstanden mellom de to stasjoneringsstedene. Tenk på den samfunnsmessige belastningen som vil oppstå ved langvarig stengning. Se på saken igjen.

  4. Morten Stømne sier:

    Er dette smart ? Det er snakk om store avstander her. Det vi ta mye tid bare å få disse menneskene frem til ulykkesstedet. Det vil igjen føretil at veier kan bli stengt i veldig lang tid. Evt så ryddes alt bevismateriale alt for tidlig vekk. Se på saken på nytt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*