Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. I fjor ble nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. (Illustrasjonsfoto: Colourbox).

1,3 millioner lette kjøretøy på EU-kontroll i fjor – 700 000 av dem hadde mangler

Publisert:
29. januar 2019
Av
Henriette Erken Busterud

Rundt 700.000 lette kjøretøy ble ikke godkjent på første forsøk på EU-kontroll i fjor.

Lette personbiler og varebiler skal inn til EU-kontroll jevnlig. I fjor hadde rundt 700.000 av kjøretøyene mangler som gjorde at de ikke ble godkjent på første forsøk.

Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres.

– Det var omtrent samme andel som ikke ble godkjent ved første kontroll 2017, forteller senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Viser at kontrollen fungerer

– Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten. Mange viser nok bilen når det likevel er behov for service, noe som kan føre til at det fanges opp noen ekstra feil i forhold til gjennomsnittstilstanden, sier Halvorsen.

Bremsefeil topper statistikken

– Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen.

Oversikt over kontrollkapitler der flest biler ikke ble godkjent i 2018

Kontrollkapittel  Antall kontrollerte Antall ikke godkjent
0. Identifkasjon av kjøretøyet 1272895 8939
1. Bremseanlegg 1272895 430754
2. Styring 1272895 73737
3. Sikt 1272895 63838
4. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr 1272895 392295
5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng 1272895 339436
6. Understell og understellsutstyr 1272895 123281
7. Annet utstyr 1272895 55800
8. Skadevirkninger 1272895 98667
9. Tilleggskontroller for kjøretøyer til persontransport i gruppe M2, M3 (buss) 1272895 143
10. Forevisning for trafikkstasjon 1272895 2364

 

Om EU-kontroll for verkstedbransjen.
Fra og med 8. februar 2019 inntrer endringer i regelverket om EU-kontroll.  

Kommentarer (2)

  1. Bernt Lars Helgås sier:

    Det er etter min meininger det kanskje litt for mykje kontroll med bremser for om det er lit rust på ei bremseskive i.kontol øyeblikkelig kan ein kjøre ein tur så er dei ok.dette har eg sett fleire sammenhenger kontrollørene er nervøse for etterkotrol av SV. Med bemerkning dette kan.veresløsing med penger.men ellers er det bra folk som gjober NAF desse som er i Førde

  2. Torbjørn Larsen sier:

    Det er jo bra at det blir kursing for de som skal utføre både EU kontroll og vanlig service!
    Som eksempel,kan jeg nevne fra min siste erfaring, hvor jeg leverte inn bilen til merkeverksted for EU kontroll og vanlig service. Jeg skrev en melding med noen feil, blant annet håndbrekket, som jeg la ved serviceheftet i passasjersetet.
    Da jeg fikk beskjed om å hente bilen, fikk jeg beskjed om at den ikke gikk gjennom EU kontrollen på grunn av kontakten til hengerfestet ikke fungerte. Håndbrekket hadde de ikke gjort noe med, fordi de måtte bytte ut to wire. Denne hengerkontakten kjøpte jeg på Biltema til kr 45, og monterte selv. Hvorfor spurte de ikke meg om det var greit å reparere håndbrekket, og med pris? Dette fikk jeg dem til å gjøre etterpå. Etter at jeg fikk bilen tilbake, hørte vi en rar lyd, som viste seg å være et ødelagt hjullager. Dette ble skiftet. Hvorfor ble ikke dette oppdaget da de hadde bilen til kontroll? Så fikk vi bilen tilbake, og under kjøring, skjenet den ut, og vi sendte den tilbake på verksted. Da fant de ut at polene til batteriet var løse, slik at servoen sluttet å funke (elektrisk servo på denne bilen) , Nissan Qasqai2. Dette kostet meg mellom 30 og 40000, og burde vært unngått! Fikk heller ingen beklagelse hos verkstedet, slik at jeg vil ikke benytte meg av dem for ettertiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*