Vegvesenet deler erfaringene fra kollapsen på Bankebroa i Mandal. (Foto: Statens vegvesen)

Bruer og sikkerhet: Vegvesenet deler for å bli bedre

Publisert:
17. januar 2019
Av
Giselle Jensen

Inviterer bransjen til erfaringsdeling 28. februar for å finne tiltak som hindrer gjentakelse av kollaps av midlertidig konstruksjon.

Da Bankebroa på gang- og sykkelveien på Fv 202 i Mandal raste sammen, falt fire mennesker i vannet. Uhellet skjedde under støping av brudekke i februar i fjor.

Hovedinntrykket er at det mangler forståelse for risiko for kollaps av midlertidig konstruksjon, både hos prosjekterende, utførende og byggherre.

De fire involverte hadde flaks og kom fra ulykken bare med noen kutt og slag. Problemet er at kollapsen kunne endt med en dødsulykke.

Ser likhetstrekk ved kollaps

Fem bruer har kollapset under bygging i Statens vegvesen siden 1992 og vi ser likhetstrekk når det gjelder mangelfull prosjektering, utførelse og kvalitetssikring.

Vi blir ikke bedre uten å dele.

– Hovedinntrykket er at det mangler forståelse for risiko for kollaps av midlertidig konstruksjon, både hos prosjekterende, utførende og byggherre. I tillegg er det avdekket mangelfull etterlevelse av regelverk og kontrakt hos alle aktørene, sier avdelingsdirektør Jane Bordal i Vegdirektoratet.

Inviterer bredt for erfaringsutveksling

Det er årsaken til at Statens vegvesen inviterer entreprenører, rådgivende ingeniører og Vegvesenets egne fagfolk til erfaringsutveksling og diskusjon over tema «Hvorfor kollapser brureis og hvilke tiltak kan vi sette i verk for å unngå at det skjer igjen?»

– Vi styrker vår oppfølging av alvorlige hendelser. Vi blir ikke bedre uten å dele. Jeg håper mange vil bidra i diskusjonen den 28. januar, sier leder av Vegavdelingen, Jane Bordal i Statens vegvesen.

Møtet holdes 28. januar kl. 0800-1100 i Vegdirektoratet.

Informasjon om program og påmelding finner du her.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*