Lader opp mot mål om alle nyregistrerte personbiler skal være utslippsfire i 2025. Foto: Henriette Erken Busterud

Blir alle nye biler utslippsfrie i 2025?

Publisert:
27. februar 2019
Av
Henriette Erken Busterud

Norge ligger nå litt foran kurven mot målet om at alle nye personbiler skal være utslippsfrie i 2025.

– Vi er i ei tidlig fase ennå, men forventer at kurven fortsetter i riktig retning. Det er mange kritiske stemmer som ikke tror på anslaget, men både vi, og enkelte internasjonale miljøer som for eksempel ICCT (The International Council for Clean Transportation) tror det er mulig å nå målet i 2025.

Det forteller Sigve Aasebø i Statens vegvesen som blant annet følger opp arbeidet med nullutslippskjøretøy.

Forventer stor økning i år

Mens de fleste andre land ligger under to prosent nye nullutslippsbiler i året, er andelen over det tidobbelte her: I 2017 var det litt over 20 prosent nyregistrerte biler. I fjor var andelen over 30 prosent.

  • – Det er litt høyere enn forventet, og vi tror kanskje veksten vil bli enda større i år. Det er ikke usannsynlig at halvparten av nyregistrerte biler er nullutslippsbiler i år, tror Aasebø.

Det var i 2011 det løsnet for elbilsalget, det var det året Nissan Leaf rullet inn i Norge.

– For å lykkes med NTP-målene er vi avhengige av gode modeller som tilfredsstiller norske bilbrukere. Tidligere har det kun vært noen få bilmodeller å velge blant. Noen av disse har det også vært lange ventelister på. Heldigvis ser det ut til å komme flere hundre nye modeller innen den tid. Og forhåpentligvis vil mange av disse være familebiler med gode vinteregenskaper, sier Aasebø.

Fast politikk i 20 år

Det er flere årsaker til den høye andelen med nullutslippsbiler: Det ene er fordelene som har blitt gitt til elbileierne, det andre er ulempene vanlige forbrenningsmotorer har. Den tredje årsaken, som gjør Norge unike i denne sammenheng er at vi har hatt denne konsistente politikken i over 20 år.

– Det er faktisk nesten 30 år siden den første avgiftslettelsen kom for elbil, opplyser Aasebø.

Her er noen av de viktigste:

  • 1990: Importavgift fjernet
  • 2001: Momsfritak
  • 2003: CO2-avgift på forbrenningsmotorer
  • 2005: Elbilene fikk tilgang til kollektivfelt
  • 2007: Høyere CO2-avgift

I tillegg kommer fordeler som gratis parkering, lavere bomtakster med mer.

Vet ikke hvor mange som tenker på miljøet

– Vi kan ikke si noe om hvor mange som kjøper utslippsfrie biler på grunn av miljøhensyn. Men vi vet at Ola og Kari Nordmann er fornøyd med å kjøre elbil, sier Aasebø.

Sigve Aasebø i Statens vegvesen. Foto: Henriette Erken Busterud

Oslo er det eneste fylket i landet der antall dieselbiler synker.

I resten av landet øker fortsatt andelen dieselbiler.

– Det er mest gamle bensinbiler som vrakes nå. Hvis du bor på landet der det ikke er forurenset luft og du kjører lite, er det mest miljøvennlig å kjøre dieselbilen til den må vrakes før du kjøper ny, sier Aasebø.

 

Kommentarer (2)

  1. Kristoffer sier:

    Målet om utslippsfrie biler kan bare nåes om man bygger ut fyllestasjoner for hydrogen. Folk vil ikke stå i ladekø og lastebiler med batteri har for lite nyttelast. Så hydrogen er egentlig løsningen, selv om virkningsgraden er mindre enn med batteri.
    Jeg er selv eier av lastebil og ønsker hydrogen når denne skal skiftes ut om noen år, dersom forholdene ligger tilrette for det. Jeg kjører tippbil og er avhengig av mest mulig nyttelast. Og vil helst slippe å fylle hver eneste dag.

  2. Jo Øiongen sier:

    Med andre ord, det finnes ingen gode grunner for nullvekstmålet. Det er på tide å satse mer på bil og vei.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*