Foto: Brunsvika.net

Privatisering av brufølge utsettes til senere i år

Publisert:
18. februar 2019
Av
Henriette Erken Busterud

Forsinkelser av nødvendige leveranser og viktige innspill fra nylig høring gjør at privatisering av følgebil skjer senere enn planlagt.

Statens vegvesen har bestemt at brufølgetjeneste skal settes ut til private tilbydere. Dette skulle etter planen iverksettes 1. mars 2019, men vil altså bli utsatt.

Flere tusen ekstra tunge transporter

Årlig er det noen tusen særlig tunge transporter der det er krav om brufølge. Dette kan være alt fra frakt av transformasjonsstasjoner og vindmøller til anleggsmaskiner. De fleste er kjøretøy mellom 65 og 100 tonn, men i ekstreme tilfeller kan det være opp mot 400 tonn.

Venter på system

– Vi er avhengig av systemløsningen som skal levere brudata som vi kan presentere for transportører og private brufølgere. Denne er dessverre forsinket, slik at vi må utsette privatisering til senere i år.

Det opplyser Ingrid Lutnæs i Statens vegvesen på trafikant- og kjøretøyavdelingen som har ansvaret for prosjektet.

De som skal ta over må sertifiseres, det vil si at de må avlegge en prøve hos Statens vegvesen.

Enkelt fortalt så skal transportører og private brufølgere få mulighet til å søke etter kjøreruter i en kartbasert ruteplanlegger. Der vil opplysninger om hvordan bruene skal passeres, om de må passeres sakte, midt på brua, alene eller med avstand til andre kjøretøy. I tillegg er det informasjon om bruas lengde, bredde, antall felt osv.

Oppsummerer høring

For at tjenesten skal kunne privatiseres må det gjøres forskriftsendringer.

Vegvesenet har hatt en offentlig høring om den nye ordningen, der alle som kan bli berørt eller som ønsker å tilby brufølgetjeneste kunne komme med innspill.

Flere tusen tunge transporter trenger brufølge hvert år. Foto: Statens vegvesen.

I høringsnotatet omtales hvordan privat brufølgetjeneste kan organiseres, krav til tilbydere, behov for forskriftsendringer og hvilke endringer som vil være nødvendig i vedlegg til håndbok «N301 Arbeid på og ved veg».

– Vi oppsummerer nå disse tilbakemeldingene og har fått mange gode innspill som vi vil se nærmere på, sier Lutnæs.

Forskrift ferdig i mai

I dagens forskrift står det at den som skal være brufølger må være ansatt i Statens vegvesen.

– Vi må endre denne slik at private kan ta over brufølge. De som skal ta over må sertifiseres, det vil si at de må avlegge en prøve hos Statens vegvesen. Vi antar at forskriften blir ferdig til mai, sier Lutnæs.

 

Kommentarer (3)

  1. Rolf Bratthammer sier:

    Jeg synes at Staten vegvesen kan komme med mer informasjon hva som må til for å utføre bru følge tjenester. Sånn at vi som vil inn på dette markedet kan forberede oss.Med tanke på kurs osv. Har hvert i kontakt med to aktører som driver med kurs med bl.a. Veg dirigering/arbeid på veg. Haugaland Transport kompetanse har ikke noe særlig informasjon om dette temaet. Sapio etterlyser også mer innformasjon om temaet.

  2. Elin Elisabeth Norby sier:

    Mer informasjon om hvilke krav som foreslås finnes i høringen som ble sendt ut før jul. Høringsnotatet ligger her https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2514860 . I punkt 3.4 (side 9 til 12) og punkt 4 (side 15 til 18) beskriver Vegdirektoratet hvilke krav vi foreslår at skal gjelde for personer som skal utføre brufølge, blant annet førerett i klasse C eller CE, arbeidsvarslingskurs 1 og 3 samt en ny modul i arbeidsvarsling spesifikt for brufølge, såkalt «arbeidsvarsling 5».

    Vegdirektoratet arbeider nå med å vurdere innspillene vi fikk om de foreslåtte kravene og lage læreplan for «arbeidsvarsling 5». Når dette er klart vil vi gå ut med mer informasjon til bransjen.

  3. Hans Nilsson sier:

    Ni borde verkligen inte privatisera eskorttjänsten av tunga, breda och långa transporter. Situationen kommer senare om det blir verkligen utsättas för jäv och fusk. Något dessvärre Sverige drabbats av sedan uppgiften privatiserades 2005.

    Det finns en hand full av större privata bolag som hanterar cirka 50% av eskort Sveriges specialtransporter. Dessa har satt i system att konkurrera ut privata mindre aktörer och skapar sina egna regler och förbiser ofta Trafikverket krav för kundens bästa.

    Privatisering innebär att staten och dess demokratiska rättstat, vars uppgift är att övervaka dessa transporter. Istället sker under privat vinstintresse med kundens fokus istället för staten och vägarnas.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*