Samferdselsdepartementet tok denne uken initiativ til storkontroll på grenseovergangen ved Ørje. Vegvesenet fikk i oppdrag å stoppe alle tungbiler som kom over grensa på E18. (Skjermbilde fra video).

Hva skjer om vi stopper alle tungbiler på grenseovergangene?

Publisert:
1. mars 2019
Av
Torstein Paulsen

Denne uka ble dette forsøkt på Ørje grenseovergang. Køene ble lange både på E18 og på kontrollstasjonen (se video nedenfor).

Kontrollen gikk over to dager. Hensynet til kapasitet og fremkommelighet, gjorde at noe av trafikken måtte slippes forbi kontrollstasjonen.

– Det ble lang kø både på E18 og inne på vår kontrollplass. I perioder måtte vi derfor slippe forbi en del vogntog. Vi hadde omdisponert mannskap for å få kontrollert så mange som mulig og endte til slutt på 441 kontrollerte vogntog i løpet av de to dagene, sier leder for Utekontrollseksjonen Erik Wolff på Taraldrud kontrollstasjon.

95 av de kontrollerte fikk kjøreforbud, 47 fikk gebyr (blant annet på grunn av dårlige dekk) og 174 fikk mangellapp. Tre førere ble anmeldt.

Mange har ønska at vi skal kontrollere alle vogntog som krysser grensa inn til Norge. Det ville jeg gi et forsøk.

– Dette viste hvor omfattende det er å få kontrollert alle tungbiler som passerer over grensa. Ørje er landets nest mest trafikkerte grenseovergang og skal vi stoppe absolutt alle som kommer over der, vil det føre til veldig lange køer. Vi må også mangedoble antallet kontrollører for å få håndtert alle kjøretøyene inne på kontrollplassen, sier Wolff.

Statsminister og samferdselsminister deltok

Det var Samferdselsdepartementet som hadde tatt initiativ til kontrollen. Vegvesenet fikk i oppdrag å stoppe alle tungbiler som kom over grensa på E18.

Samferdselsministeren og statsministeren deltok på kontrollen. Her er de to sammen med Erik Wolff i Statens vegvesen. (Foto: Øyvind Grotterød).

– I lys av de alvorlige ulykkene med tungbil denne vinteren, vil jeg ikke la noen aktuelle tiltak stå uprøvd. Mange har ønska at vi skal kontrollere alle vogntog som krysser grensa inn til Norge. Det ville jeg gi et forsøk, sier samferdselsminister John Georg Dale på regjeringens hjemmeside.

Departementet hadde invitert med flere medier til kontrollen. Det førte til innslag i blant annet TV2 og i Dagsrevyen på NRK.

– De var her lenge og viste stor interesse for den jobben vi gjør, sier seksjonsleder Erik Wolff som var vertskap for besøket.

Les også: «Teknologi i trafikksikkerhetens tjeneste» på Vegvesenets nettsider.

Kommentarer (7)

  1. Bill Schölin sier:

    Mycket bra med sådan kontroll. Önskar bara att Svenska myndigheter vaknar och gör samma kontroller efter alla Svenska hamnar och gränser. Då skulle Sverige bli lika rika som Norge.

  2. Knut Sparhell sier:

    Savner at det er et samarbeid med Sverige og Finland om kontrollene.Det er ikke vinter bare i Norge. Så kunne det utstedes et vintersertifikat for turen. Ved neste kontroll kan de da raskt vinkes videre.

  3. Jan Arne Laberget sier:

    Var aldri noe problem med lange køer når vi skulle passere brenner passet sto der i 3 døgn jeg.. Vi har ingen flere liv å miste så bare fortsette med slike kontroller… 95 av de kontrollerte fikk kjøreforbud, 47 fikk gebyr (blant annet på grunn av dårlige dekk) og 174 fikk mangellapp. Tre førere ble anmeldt. Bare dette er vel grund nok for videre kontroller..

  4. Jostein Ødegården sier:

    Den kontrollen dere driver med i dag av tungbiler skulle dere ha begynt med for mange år siden ,kontollen bør begynne ved ferjekaiene nedover i kontinente , der vongtog kjører om bord på ferger som vender nasen mot norden .
    Bildek skule vert camraovervoket , for på bildekket foregår det litt av vert, hensikten med det er å ta mafian/kjeltringan , å ikke sjåføren til det respektive vongtoget som ligger på lugaren å sover .

  5. Leif-Ove Olaisen sier:

    Så snart det blir kjent i bransjen at dette er den nye faste rutinen vil det føre til endret (bedret) adferd. Det må gjerne være både 1 og 2 uker med kø for min del så lenge effekten er slik som her hvor mer en 20% av de kontrollerte kjøretøyene fikk kjøreforbud og nesten 40% fikk mangellapp. Ved å redusere antall grenseoverganger hvor vogntog kan passere vil effektiviteten bli betydelig større. Veldig bra tiltak som umiddelbart må bli fast praksis.

  6. Terje Høybakk sier:

    Dette kontrollen viser med all tydelighet at dette MÅ være normen, ikke unntaket. Dårlige kjøretøy MÅ stoppes, og det gjøres best på grensene. Fortsett med store kontroller på alle grenseoverganger.

  7. Arne P. Hansen . sier:

    Slike kontroller må bare forsette ! Mye bedre å vente en time eller fem i kø , fremfor å bli stående fast på stengte vinterveier , eller i bilulykker forårsaket av sjåfører uten kompetanse , og med et materiell som hører hjemme på skraphaugen !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*