Foto: Henriette Erken Busterud

Ønsker bedre informasjon om ladehastighet og rekkevidde

Publisert:
27. mars 2019
Av
Henriette Erken Busterud

Også i mer landlige strøk er det flere som velger elbil, men der må de planlegge mer på grunn av få ladestasjoner.

Vegvesenet vil ha bedre informasjon fra bilprodusenter

Statens vegvesen vil at bilprodusenter skal informere bedre om ladehastighet og rekkevidde om vinteren. Dette er noe det jobbes med i EU og FN systemet, der internasjonalt kjøretøyregelverk utvikles. Målet er at rekkevidde ved minus 7 skal oppgis til kjøpere.

Ulike temperaturer har mye å si

– Det er viktig å vite i forkant hvor mye rekkevidden reduseres i ulike temperaturer. Om det er minus 10 eller pluss 20 har mye å si for hvor langt en kommer uten å lade. Det er også viktig for hvor lang tid det tar å lade bilen.

Foto: Henriette Erken Busterud

Det sier seniorrådgiver Sigve Aasebø i Statens vegvesen som blant annet følger opp arbeidet med nullutslippskjøretøy.

Om vinteren er det smart å huske på å lade rett etter kjøring, og ikke om morgenen etter at bilen har stått stille. Det er også best å varme bilen mens den er tilkoplet. Dersom du starter med varm bil, reduseres ikke rekkevidden så mye som når du starter med kald bil og skrur på varmen, understreker Aasebø.

American Automobil Association mener rekkevidden for elbil i snitt reduseres med 40 prosent i minus 7 grader, men dette mener mange er overdrevet, sier han.

Godt fornøyd

Nina Dahlen Konow er godt fornøyd med elbilen som ble kjøpt for seks år siden. Hun bor tre mil fra Røros hvor hun jobber – og kjører altså 30 mil i uka.

– Bilen har fungert som forventet vinterstid – det går greit å komme seg fram, og jeg har ikke hatt problemer. Hvis det er lengre turer på fritida kan vi ikke bruke elbilen. Det mangler hurtigladestasjoner som var sagt at skulle komme i retning Trondheim. I Østerdalen er det bedre, med ladestasjoner på Tynset og Alvdal i tillegg til Røros.

Fungerer bra i 30 minus

Konow sier det går greit de dagene det er rundt 30 kalde også.

– Kupévarmeren settes på i forkant, men vi kan ikke pøse på med varme underveis, da går rekkevidden fort nedover. Men det er stort sett varmt nok, sjøl om det kan være litt kaldt på beina de kaldeste dagene. Ellers starter elbilen som ei kule i kulda sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*