PC og nettbrett var de viktigste verktøyene under planleggingen og byggingen av ny fire felts fv. 282 i Drammen for prosjektleder Tom Hedalen (t.v.) og byggeleder Thomas Holst i Statens vegvesen. (Foto: Kjell Wold)

Vegvesenet er i gang med digital vegbygging

Publisert:
25. april 2019
Av
Kjell Wold

Nye Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen er et av Vegvesenets første papirløse prosjekter fra planlegging til bygging. 

– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt – på PC og nettbrett uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Bjørnson-prosjektet i Drammen ble bygd både raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt.

– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, tilføyer byggeleder Thomas Holst i Statens vegvesen.

Raskere og billigere

Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.

– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen både ble bygd raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross for anleggsvirksomhet midt i sentrum av Drammen mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.

Nye Bjørnstjerne Bjørnsons vei i Drammen – en av våre første veger som er planlagt og bygget heldigitalt. (Foto: Kjell Wold)

Fra plan til bygging

Ingunn Foss, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, spurte på et tidlig stadium om Bjørnson-prosjektet i Drammen kunne skje modellbasert.

– Det sa vi ja til, og seksjonsleder for plan og prosjektering i Buskerud, Amund Lundqvist og hans folk, satte i gang prosessen med modellbasert styring under planleggingen for noen år til bake, forteller Tom Hedalen.

Les også: Ny digital tjeneste for deg som ønsker å bygge nærmere vei enn det byggegrensen tillater

Det ferdige vegprosjektet som åpnet i november i fjor, blir også overlevert til drift og vedlikehold papirløst.

– Under byggingen av ny fire felts Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen fra våren 2017 til høsten 2018, har vi vært i tett dialog med Drammen kommune og andre parter på infrastruktur for å få en raskest og best mulig gjennomføring. Det har fungert bra, sier Thomas Holst.

Vinn-vinn for alle

Og når entreprenøren Isachsen Anlegg AS også har tatt til seg det modellbaserte verktøyet på en god måte, har samarbeidet i anleggsfasen også fungert veldig bra og effektivt, sier prosjektleder Tom Hedalen.

Hedalen er og prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen, ny Holmenbru. Det blir også planlagt, prosjektert og bygget papirløst med det digitale modellbaserte verktøyet Statens vegvesen nå tar mer og mer i bruk på større vegprosjekter.

 

Kommentarer (2)

  1. Inger Hokstad sier:

    Hvilke krav stilles for programvare, åpne standarder og informasjonsinnhold i modellene?

  2. Anne Marie Storli sier:

    Inger Hokstad: I vårt prosjekt har vi både brukt de forskjellige fagmodellene samt en presentasjonsmodell. Basis for dette er rådgiverens prosjekterte grunnlag i dwg-format (Autocad/Novapoint)

    Presentasjonsmodellen var fin til bruk der vi skulle synliggjøre problemstillinger for vår egen del før utførelse eller i tilfeller der entreprenør hadde spm. Vi så på modellen i møter og på befaringer og fikk kjapt en grei oversikt over sammenhengen med andre fag. Denne modellen var spesielt god å bruke der eksisterende anlegg skapte konflikt med nyanlegg – man kunne tryggere avklare en ny løsning som ikke kræsjet med øvrige fag. Navigering rundt i modellen har et veldig lavt brukergrensesnitt – og man kan bevege seg enkelt frem og tilbake under/over bakken samt enkelt skru av lag for å synliggjøre det man skal sjekke.

    Det har vært benyttet både inne på rigg samt ute i felt av kontrollingeniører. Kontrollingeniørene brukte nettbrett ute.

    Når det gjelder programvare, så har vi brukt «Virtual map» fra Novapoint på presentasjonsmodellen, samt «DWG trueview», samt at noen av de som hadde erfaring med DAK fra før brukte fullversjonen av «Autocad». Vår entreprenør fant ytterligere programvare som var lettere/kjappere i bruk ute.

    Vi hadde ikke tunnel og kun èn mindre konstruksjon på prosjektet. For konstruksjon sin del fungerte det bra; man kunne se på konstruksjonen og vri/snu på den samt skru av/på tilstøtende eksisterende og nytt anlegg. Vil også tro det fungerer i tunnel – forutsatt at man har modellene lagret lokalt på nettbrett.

    Siden våre rådgivere prosjekterer dette i 3D, så ligger grunnlaget nesten klart for å bruke det på denne måten som visualiserer de prosjekterte dataene. Vi oppfattet raskere konflikter og så løsningene på en mer effektiv måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*