Foto: Håkon Aurlien

Ønsker strengere krav til vinterdekk på tunge kjøretøy

Publisert:
28. mai 2019
Av
Henriette Erken Busterud

Forslag i ny høring skal bidra til å få farlige vogntog bort fra norske veger og bedre framkommeligheten.

Samferdselsdepartementet bedt Statens vegvesen vurdere strengere krav til dekk og høyere gebyrsatser for brudd på krav. Forslag er nå sendt på høring.

3 peak mountain snowflake

-Vi foreslår blant annet krav om 3 peak mountain snowflake (3PMSF) på styrehjul og drivhjul for tunge kjøretøy – med unntak av bobiler med tillatt totalvekt mellom 3 500 kg og 7 500 kg. Etter ønske fra Samferdselsdepartementet lanseres også et alternativ som krever 3PMSF på samtlige hjul på både bil og tilhenger med tillatt totalvekt over 3 500 kg. Etter høringen vil det bli avgjort hvilke krav man lander på.

Det forteller Kurt Ottesen i Statens vegvesen som har ledet arbeidet med høringa.

Økt mønsterdybde?

– Vi har også vurdert om minimum tillatt mønsterdybde på tungbildekk skal økes fra 5 til 7 millimeter. Selv om det finnes argumenter for en økning, er grunnlaget for å hevde at dette er samfunnsøkonomisk, noe tynt. Vi holder konklusjonen åpen til etter at vi har fått høringsinstansenes synspunkter på dette.

Differensierte gebyr

Videre der det forslag om å doble gebyrsatsen for kjøretøy, med tillatt totalvekt over 7 500 kg, som har dekk med mønsterdybde under lovlig minimum.

-For manglende kjetting er det foreslått to alternativer, der alternativ en gir gebyr per manglende kjetting og alternativ to gir et gebyr uavhengig av antall kjetting som mangler. Begge differensieres etter vekt, med en særlig skjerping der motorvognen trekker en tilhenger, opplyser Ottesen.

-Økte og differensiere gebyr for brudd på krav til dekk- og kjettingutrusting skal ha en preventiv effekt, slik at ingen spekulerer i mangelfull vinterutrustning, sier Ottesen.

Endringer fra førstkommende vintersesong

-Endringene er planlagt å gjelde fra og med førstkommende vintersesong, men for kravene til hvilke dekk som skal benyttes kan vi ikke utelukke at det blir nødvendig med overgangsordning. Dette avhenger av i hvilken grad en innføring av kravene allerede til høsten vil by på problemer for dekk- og transportbransjen.

Høringsfristen er 27. august

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*