Visualisering av plantegninger over anlegget ved Vøringsfossen. (llustrasjon: Carl-Viggo Hølmebakk AS Arkitektkontor)

Vøringsfossen – ikon og turistmagnet

Publisert:
10. mai 2019
Av
Giselle Jensen

Vøringsfossens tiltrekning på reisende som oppsøker stillheten og naturen synes upåvirket av skiftende trender. Nå skal reiselivsikonet ytterligere forsterkes av gangbrua som skal knytte sammen Fossatromma og Fossli på turistveg Hardanger.

Tegning av planlagt gangbru over øverste del av Vøringsfossen. (Ill: Carl-Viggo Hølmebakk AS Arkitektkontor)

Både Turistveg Hardanger og andre strekninger er omtalt i årsrapporten for 2018/2019 / Nasjonale turistveger Årsmelding2018

Kanskje det aller mest spektakulære

Brua får en spennvidde på 47 meter, høydeforskjell på 16 meter og 99 trappetrinn og blir uten tvil et oppsiktsvekkende element i den norske fjellheimen. Anlegget blir det nyeste, og kanskje mest spektakulære, i Statens vegvesens langvarige satsing på Nasjonale turistveger.

Tegning av planlagt utsiktspunkt, Standpunkt E2, ved Vøringsfossen, Nasjonal turistveg Hardangervidda. (Ill: Carl-Viggo Hølmebakk AS Arkitektkontor)

Når den står ferdig engang i 2020 blir brua en del av vandringen langs kanten av det mektige landskapet ved inngangen til Måbødalen. Fundamenteringen med fjellsikring ble gjort i 2018. Anlegget omfatter adkomst, sikring og utbedring av den gamle kløvveien til Fossli hotell.

Trinnvis utbygging

Byggearbeidene ved Vøringsfossen ved turistveg Hardangervidda, er gjort trinnvis slik at etappene har vært tatt i bruk av turister etter hvert som de ble ferdig. Første byggetrinn med utsiktsplattformer, stier, trapper, gjerde, parkering og toalettbygg sto klart til fjorårets sesong.

Ruster opp ved Gjendeosen

Første etappe på turistveg Valdresflye ved inngangen til Jotunheimen er fullført. Det betyr at Gjendebåten har fått ny brygge og et funksjonelt lager i et tilpasset bygg.

Servicehuset på brygga ved Gjende, Nasjonal turistveg Valdresflye, under bygging. (Foto: Lage Bakken, Statens vegvesen)

Parkeringen er flyttet og utstyrt med toalett og sykkelparkering. Det gjenstår fortsatt å bygge nytt servicebygg med kafe, toalett og informasjon. Knut Hjeltnes Sivilarkitekter har tegningene klare, og det nye bygget med utearealer vil sannsynligvis stå ferdig til sesongen 2022.

Illustrasjon av interiøret påbegynt bygg på den nye Gjendebrygga. (lll: Arkitekt: Knut Hjeltnes Sivilarkitekter MNAL.)

Jobber med 41 planer

Turistvegsatsingen handler om å gjøre attraksjonen så interessant som mulig innenfor den økonomiske rammen. I 2019 jobber Vegvesenet med 41 planer som skal nå opp til de allerede eksisterende anleggene. En utfordrende oppgave som avhenger av byggherre, arkitekter, ingeniører og entreprenører.

Vil bidra til å styrke bosetting og næringsliv

At turistvegene har vekket stor internasjonale og nasjonal oppmerksomhet har ikke kommet av seg selv. Det handler også om langsiktig jobbing mot reiselivsnæringen og lokale næringslivet for å få dem til å satse slik at de veifarende får god service og relevante tilbud om opplevelser og aktiviteter. Ambisjonen er at turistvegene skal medvirke til å styrke bosetting og næringsliv, ikke minst i distriktene.

Nye idèer – Turistvegpulsen

Arkitektur i natur er turistvegenes særpreg. Programmet for stedene skal løses på en enestående måte enten det er et lite stoppested eller en stor attraksjon. Ved årsskiftet 2018/2019 blir det arbeidet med ideskisser for 29 nye turistvegprosjekt.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*