Kjøretøy fra 1920-og 30-tallet. Foto: Morten Reiten

Over 5000 på åpning av nytt kjøretøymuseum

Publisert:
11. juni 2019
Av
Håkon Aurlien

Rundt 80 kjøretøy og 60 sykler er utstilt i nybygget på rundt 2000 kvadratmeter på Norsk vegmuseum nord for Lillehammer.

Veteranbilentusiaster fra hele landet stilte opp da nye Norsk kjøretøyhistorisk museum ble åpnet i pinsen ved Norsk vegmuseum.

Flere hundre veteranbiler omkranset det nye kjøretøyhistoriske museet under åpninga. (Foto: Morten Reiten, Norsk vegmuseum)
En hovedattraksjon i utstillingen er en prototyp av Think Ox, laget i 2008 men ikke satt i produksjon. (Foto: Håkon Aurlien, Norsk vegmuseum)

-Grunnstammen fra det tidligere Norsk kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer danner basis for det nye museet, forteller museumsdirektør Geir-Atle Stormbringer.

Se innslag på Dagsrevyen

Han gir en stor honnør til ildsjelene som etablerte museet i Lillehammer i 1983 og som restaurerte unike kjøretøy og holdt museet gående inntil for få år siden. Deretter ble de viktigste kjøretøyene lagret på Vegmuseet.

Flere tusen kom på åpningsdagen

Bedre tilbud til publikum

I 2016 ga regjeringen en startbevilgning til et nybygg ved vegmuseet.

-Det nye museet vil bidra til større variasjon og kvalitet på tilbudet til publikum og Norsk vegmuseum kan nå presentere en mer helhetlig og komplett vei-, kjøretøy- og etatshistorie, uttalte tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ved grunnsteinsnedleggelsen i juni 2017.

Inndelt i tidsepoker og temaer

Statssekretær Tommy Skjervold foretok selve åpningen, med Solvik-Olsen og fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrud på hver sin side. (Foto: Morten Reiten, Norsk vegmuseum)

Bygget sto klart over nyttår i år, og siden har museet fått på plass en imponerende utstilling inndelt i både tidsepoker og temaer. Statssekretær Tommy Skjervold foretok selve åpningen, med Solvik-Olsen og fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrud på hver sin side.

Variert innhold

Museet inneholder en stor sykkelutstilling, med sykler folk flest vil huske fra egen tid.

Historiene fra de 16-17 forsøkene på norsk bilproduksjon er også godt representert, med blant annet Bjering-bilene fra Gjøvik, Mustads sekshjuling Giganten fra 1917, Stavern lastebilfabrikk fra 1919, og Troll fra Telemark sist på 50-tallet.

Elbilprodusenten Think fra Aurskog er den som fikk laget flest biler av alle, og en rekke prototyper er vist i museet.

Om Think i NRK

Også kongebiler og løpsbiler har fått plass i museet, som i tillegg viser et utvalg hverdagsbiler fra ulike tidsaldre. Her vil mange kunne nikke gjenkjennende ved synet av biler fra egen barndom. Solvik-Olsens store samling modellbiler er også stilt ut.

En av mange attraksjoner, en 1910 Apollo drosjebil som gikk i Holmenkollområdet. (Foto: Håkon Aurlien, Norsk vegmuseum)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*