Brua på den gamle hovedforbindelsen ble åpna med fynd og klem. (Foto: Elin Fykerud Johannessen)

Åpnet bru på historisk veg

Publisert:
13. august 2019
Av
Elin Fykerud Johannessen

Den 200 år gamle Skarsvegen var en gang hovedforbindelsen mellom øst og vest. I sommer åpnet Vegvesenet ny bru på strekningen.

Åpningen bød på folkedans, kveding og ikke minst jubel for en ny bru.

– Vi er stolte av åpne denne brua og setter stor pris på den samfunnsrollen som Statens vegvesen har med å ta vare på gamle ferdselsårer, sa ordfører i Seljord kommune Halfdan Haugan.

Lokalt initiativ

I 2017 tok bonde Arne Aase kontakt med Statens vegvesen om ei bru på den gamle Skarsvegen i Svartdal i Telemark. Skarsvegen bru var i ferd med å segle ut i forbindelse med en flom det året.

– Jeg ble svært overrasket da Vegvesenet ringte meg opp igjen for å si at de hadde funnet midler til brua, forteller Aase.

– Brua er en del av Nasjonal verneplan, et ledd i å ta vare på gamle vegforbindelser. Der ble det satt av midler til brua. Det har vært en glede å jobbe med dette prosjektet som er litt utenom det vi gjør til vanlig. Det er artig å kunne bidra til å ta vare på det gamle og verneverdige, supplerer byggeleder Halvor Uldal Kaasa.

Brua ligger på historisk grunn

Skarsvegen er omtrent 7,5 kilometer lang og går mellom Svartdal og Åmotsdal. Den var en del av hovedferdselsvegen fra Seljord og vestover til Åmotsdal og Rauland frem til omkring 1870. Den følger et kupert terreng og er i stor grad lagt på steinfylling som stedvis består av tørrmurer. På flere større steinblokker er det innhugget årstall, og i tillegg er det bevart såkalte «skjenkesteiner», der man serverte brennevin til de reisende.

Nasjonal verneplan for veger, bruer og kulturminner beskriver vegen som svært godt bevart og at den i dag fremstår som representativ for en kjøreveg fra 1800-tallet. Vegen brukes i dag som turveg.

Ei telemarksbru

NCC fikk kontrakten på å bygge brua. Bjørn Egil Strandskogen i NCC kunne fortelle at brua er bygd av materialer fra Telemark og av telemarkinger.

– Dette er virkelig ei telemarksbru. Den er bygd av tre drangedølinger (fra Drangedal) og en gvarvianer (fra Gvarv). Brua er bygd av malmfuru fra Telemark. Til og med tjæra vi har brukt er fra Telemark, forklarte Strandskogen.

Arbeidene ble ferdig i høst, nå er brua tjærebredt og klar for å ta imot turgåerne. Prosjektet har kostet rundt 600 000 kroner.

Én kommentar

  1. Guri Westfal-Larsen sier:

    Det var veldig hyggelig å høre at Vegvesenet har tid og penger til slike foretak. Broen ser skikkelig fin ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*