Kvitsøy-kontrakten er unik i norsk vegbygging, med store tekniske utfordringer. (Illustrasjon: Statens vegvesen / Norconsult)

Avlyser Rogfast-kontrakt

Publisert:
23. september 2019
Av
kjell Bjørn Vinje

Statens vegvesen avlyser konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.

Det ble i juli klart at Vegvesenet etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten sto igjen med én kvalifisert tilbyder. Den tilbudte prisen lå om lag 1 milliard kroner over byggherreanslaget.

– Vi har bruk god tid og hatt en grundig prosess for å vurdere hvordan vil skulle gå videre. Vi har selvsagt også hatt dialog med Samferdselsdepartementet, men det er vi som byggherre som må og skal fatte den endelige beslutningen, sier konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Ser på hele prosjektet

Resultatet fra Kvitsøykontrakten – hvor kontrakten ligger om lag 1 milliarder kroner høyere enn opprinnelig anslag – medfører kvalifisert usikkerhet om kostnadsrammen for hele Rogfast-prosjektet holder.

Det er vi som byggherre som må og skal fatte den endelige beslutningen.

– Derfor er vi allerede godt i gang med en full gjennomgang av hele Rogfast-prosjektets kostnadsanslag og ser etter måter på å gjøre prosjektet rimeligere. Dette er for å være sikre på at vi kan bygge og realisere Rogfast innen fastsatte økonomiske rammer. Jeg har en tettere styring av våre store investeringsprosjekter. Jeg velger å ta en fot i bakken for å være sikkert på at vi vil komme i mål med Rogfast innenfor rammene som er satt, sier vegdirektøren.

Unikt prosjekt

Kvitsøy-kontrakten er unik i norsk vegbygging, med store tekniske utfordringer. Rogafast skal ha en 26,7 km lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss en fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøya.

Les mer om Rogfast-prosjektet på Vegvesenets nettside.

Kommentarer (3)

  1. Kristoffer sier:

    Men da har dere prisen og vet hva det koster. En litt lengre periode med bompenger, så er det vel i boks.
    Er det ikke bare å kjøre på?

  2. Erik Vistvik sier:

    At dette prosjektet i det hele tatt er gitt «go» for er jo skremmende! Vestlandet har milevis med vei som er rasfarlig og har dårlig sikring, som burde vært prioritert lenge før dette snobbe – prosjektet. Men det er politikerne som har mistet fornuften med folkets penger.

  3. Tor Stabbetorp sier:

    1 mrd. kr over hva? Jeg synes vegvesenet må bli flinkere til å informere om kostnadene (og statlig andel) ved slike gigantprosjektet for mer bilkjøring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*