I ni dager har Tomas Levin og Christian Skjetne kjørt gjennom fire nordiske land i en Volvo fullpakka med PC-er, nettbrett, kamera, og diverse mobilt måleutstyr. (Foto: Statens vegvesen).

Christian og Tomas sjekker framtidens transport

Publisert:
26. september 2019
Av
Dagrunn Husum

Hvor klar er egentlig Norge for automatisert transport? Hvor langt unna er for eksempel at bilen og infrastrukturen «snakker» sammen?

Sammen om et felles prosjekt: Tomas Levin (til venstre) og Christian Skjetne sammen med Stina Carlsson som er prosjektleder hos Volvo. (Foto: Statens vegvesen).

For sjefingeniør Tomas Levin og senioringeniør Christian Skjetne i Statens vegvesen var responsen; «La oss finne det ut selv!!» Og dermed var planene for en 5 000 kilometer lang roadtrip født; – en ni dagers tur gjennom fire nordiske land i en Volvo fullpakka med PC-er, nettbrett, kamera, og diverse mobilt måleutstyr.

Bilen forlot Volvo-hovedkarteret i Gøteborg for rundt to uker siden med København som første mål. Deretter bar det med ferje til Fredrikshavn.

Neste bolk var retning Stockholm før Levin og Skjetne rullet inn på ferja over til Helsingfors og Finland. Fra Helsingfors gikk veien nordover mot Kilpisjarvi, før gutta i Volvoen styrte over grensa til Troms og fortsatte sørover til Trondheim. Etter et par dagers «pit-stop» i Trondeim, gikk avslutningsetappen i forrige uke på E6 fra Trondheim via Oslo tilbake til Gøteborg.

Se innslag fra turen i NRK Midtnytt.

Er vi klar for automatisert transport?

Guttas tilsynelatende TopGear- inspirerte nordiske tekno-rundtur, har en langt mer faglig side. Turen og registreringene inngår nemlig i det EU-finansierte prosjektet NordicWay2, som er et samarbeid mellom Norge, Finland, Sverige og Danmark.

Ved hjelp av videofilming, målinger og registeringer av infrastruktur og muligheter til å bruke bilens førerstøttesystemer, skal vi nærme oss svaret på spørsmålet; «hvor langt unna er vi å kunne automatisere transporten på norske og nordiske veger?».

Det finnes «blind-spots» i alle land

Reiseruta for den 5 000 km lange turen.

– Vi har gjennom hele rundturen registrert data om hvor godt bilen er i stand til å lese dagens infrastruktur. Her har vi brukt både ulike førerstøttesystemer og mobilnettet, og vi har målt dekning og lesbarhet via bilens egen oppkobling, via nettbrett og via mobilen. Ikke helt overraskende, så har vi funnet «blind-spots» i alle de nordiske landene, forteller Tomas Levin.

Logging av trafikkhendelser og variabel skilting fungerer bra i alle de nordiske landene.

Evne til å lese infrastrukturen er også registrert ved hjelp av et fremovervendt mobiltelefonkamera som bruker programvare for sporing av spor og hastighetstegn til fullstendig videodekning av hele turen. Vegmerking og veiskilt har vært hovedmålet for sammenligning med nasjonale databaser.

–  På grunnlag av det vi har kunnet observere og se på turen, så  ser ut til at logging av trafikkhendelser og variabel skilting fungerer bra i alle de nordiske landene, sier Christian Skjetne.

Vegnett + telecom = morgendagens transport

Det meste av konklusjoner og svar lar de vente til de har fått analysert mengden av data som er samlet inn. Et funn som de likevel trekker fram er den påviste store avhengigheten mellom vegnett og telecom.

– Dette innebærer en ny rolle for Vegvesenet. Det er Nasjonal kommunikasjonsmyndighet som har ansvaret for tele- og mobildekning her i landet, men vi i Vegvesenet må melde fra på vegner av trafikantene hva som er behovet. Vi må forberede oss for automatisering, og vi trenger både god infrastruktur og god dekning for å komme nærmere dette, understreker Tomas Levin.

Analysene fra Nordic Tour skal være klare om noen uker, og konklusjoner fra Norge vil da kunne sammenligner med resultater fra Danmark, Sverige og Finland.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*