– Velger du å gå med synlig refleks, reduserer du risikoen for ulykker med 85 prosent, sier Rita Aarvold i Statens vegvesen. (Foto: Statens vegvesen / Anne Marie Storli).

I mørket kan refleks bety liv eller død

Publisert:
3. oktober 2019
Av
Anne Marie Storli

I 2018 ble tretten fotgjengere drept i trafikkulykker. Fem av ulykkene skjedde i mørket, og til sammen var det seks personer som omkom i disse ulykkene.

Illustrasjon: Statens vegvesen.

– Fire av de seks brukte ikke refleks, og alt for mange av oss velger å la refleksen ligge ubrukt i lomma eller hjemme i kommodeskuffen, sier seniorrådgiver Rita Aarvold i Statens vegvesen. Dette til tross for at vi vet at refleks redder liv.

Blir oppdaget raskere

– 40 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket, og en bilist som kommer mot deg i 50 km/t, har kun to sekunder på å se deg. Uten refleks er du først synlig på 25-30 meters hold. Med refleks, ser bilisten deg åtte sekunder tidligere, tilsvarende 140 meters hold, sier Aarvold, og legger til at du er synlig på 400 meters avstand dersom bilen bruker fjernlys.

Alt for mange av oss velger å la refleksen ligge ubrukt i lomma eller hjemme i kommodeskuffen.

Ifølge tellinger utført av Trygg Trafikk, bruker fire av ti nordmenn refleks. Det er voksne over 30 år som er de dårligste, og menn er i flertall – mens barna er de flinkeste.

Reduser risikoen med 85 prosent

Aarvold oppfordrer alle til å finne fram refleksen nå når mørketida er her for fullt.

En bilist som kommer mot deg i 50 km/t, har kun to sekunder på å se deg. Uten refleks er du først synlig på 25-30 meters hold.

– Velger du å gå med synlig refleks, reduserer du risikoen for ulykker med 85 prosent, påpeker Aarvold. Hun anbefaler hengende reflekser, refleksvest, eller slapwrap rundt arm og/eller ankel.

– Bruk sunn fornuft. Det viktigste er at du gjør deg mest mulig synlig når du beveger deg langs veier og gater i mørket, avslutter Aarvold.

Husk også å gjøre deg godt synlig når du sykler

Du er minst like utsatt for ulykker når du sykler i mørket. Regelverket stiller krav til hva som skal være på plass på sykkelen.

  • Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område
  • Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt
  • Lyktene skal være festet på sykkelen
  • Det skal være rød refleks bak
  • På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene
  • Refleksene skal være av godkjent type
  • En må i utgangspunktet gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene

Fakta om fotgjengerulykker

2018: 13 dødsulykker. Seks fotgjengere drept i mørke, fire uten refleks
2017: 12 dødsulykker. Syv fotgjengere drept i mørke, fem uten refleks
2016: 17 dødsulykker. Syv drept i mørke, fire uten refleks
2015: 13 dødsulykker. Fem drept i mørke, tre uten refleks

 

 

 

 

Én kommentar

  1. OlavTorvund sier:

    Hvorfor sies det ikke noe om det helt åpenbare: Farten må ned når sikten er dårlig. Kanskje bør man vurdere reduserte fartsgrenser ved redusert sikt. Vi kan ikke drepe folk bare for at bilistene skal kunne kjøre fort.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*