150 kompetente og engasjerte fagpersoner har vært involvert i denne store produksjonssettingen.(Foto: Henriette Erken Busterud).

Autosys kjøretøy på lufta etter kjempeinnsats

Publisert:
25. november 2019
Av
Henriette Erken Busterud

I helga ble den største, mest komplekse og utfordrende Autosysleveransen installert og tilrettelagt for. Den legger til rette for nyregistrering av kjøretøy.

150 kompetente og engasjerte fagpersoner fra Vegvesenet, Accenture, andre etater og organisasjoner har vært involvert i denne store produksjonssettingen.

Alle løsninger tilgjengelige

Systemene ble tatt ned like over midnatt natt til fredag. De nye systemene er suksessivt satt opp gjennom intensivt arbeid og er nå tilgjengelige for kjøretøybransjen, saksbehandlere og private. Løsningene ble tilgjengelige for alle brukere i hele landet fra kl. 0700 mandag morgen.

– Et privilegium å lede

Erik Johannessen i Statens vegvesen, prosjektleder for Autosys. Foto: Henriette Erken Busterud

– Det er et stort privilegium å få lov til å lede en så utfordrende oppgave sammen med de mest kompetente folkene i landet på dette området. Holdning, atferd, evne og vilje basert på enkle grunnverdier har lagt grunnlag for en kultur som har muliggjort en suksessfull utvikling og lansering.

Det sier prosjektleder i Statens vegvesen, Erik Johannessen.

To uker med war-room

Rundt tjue stykker sitter nå i «war room». Der overvåker de pålogginger og transaksjoner og håndterer eventuelle feilmeldinger eller andre driftsforstyrrelser. Denne overvåkningen vil fortsette de neste 14 dagene.

Komplisert løsning med 20 system

Løsningene som nå er lansert er komplisert: 20 system er tilpasset og skal fungere sammen. Det er en ny database med nye data- og informasjonsstrukturer som grunnlag for prosesser og beregninger.

Vi har lansert en stor plattformløsning som bidrar til en enklere hverdag og økt produktivitet for alle.

Med den nye informasjons- og datastrukturen vil kvaliteten på våre data bli utfordret. Det er avdekket flere brister i kvaliteten på våre data som justeres løpende. Løsningene som lanseres er integrert med flere system utenfor Vegvesenet, blant annet hos Politi, Skatt, Toll, Trafikkforsikringsforeningen (TFF). De er alle avhengige av at data og datautveksling fungerer godt slik at avgifter, etterlysninger, bruksforbud også videre kan beregnes og benyttes, sier Johannessen.

Den underliggende infrastruktur og driftsoppsett skal tilpasses og optimaliseres slik at programvaren og dataflyten skjer på riktig måte, på riktig tid og med riktige og gode responstider.

Vi har lansert en stor plattformløsning som bidrar til en enklere hverdag og økt produktivitet for alle, understreker Johannessen.

Kommentarer (2)

  1. Terje Fjordbakk sier:

    Gratulerer! Et langdrygt arbeid som har involvert et stort antall mennesker fra d ganske land. Store frustrasjonen underveis- mange opp og nedturer! Mange gode minner. Lykke til med drifta.

  2. Arne Berntsen sier:

    Det er godt å se at det skjer masse på denne fronten, også etter at jeg sluttet i biltilsynet etter 50 år i etaten. Lykke til med systemet.👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

*